Hlavní obsah

Režisér Petr Zelenka: Dron je zabijácká zbraň

Právo, Lenka Hloušková

Má člověk právo trestat prokazatelné zlo, které se děje ve světě i kolem nás? A proč ho jiní (ne)chtějí či (ne)mohou vidět? Tyto otázky řeší nový film režiséra Petra Zelenky Modelář. Hlavní role v něm hrají Kryštof Hádek, Jiří Mádl a drony.

Trailer filmu ModelářVideo: Falcon

 
Článek

Není to politická agitka. Je to zábavný a napínavý film se skvělými herci,“ líčí uznávaný autor, držitel Českých lvů, Cen české kritiky a Křišťálového globu z karlovarského filmového festivalu. Jeho nový počin má díky své nesporné kvalitě směle vykročeno k dalším cenám.

Po pěti letech přicházíte s novým filmem. Psychologický thrillerem Modelář. Po historických událostech - viděných s nadhledem - jste přešel na high-tech. Proč jste vsadil zrovna na drony?

Drony jsou geniální propustkou do různých světů. Původně to byla zbraň, kterou používali Američani jako bezpilotní lokálně řízenou střelu. Pak dron našel mírové využití, trochu se změnil, a začalo se z něj hlavně natáčet, nebo jím přepravovat různé předměty, vrátil se ten hravý aspekt, ta „modelařina", dokonce se s ním začalo závodit. Ale to původní zadání, tedy že dron je zbraň, která má za úkol zabít, to je pro mě v té hračce stále obsaženo. A v našem filmu je dron využitý všemi těmito způsoby.

Děj se odehrává v prostředí firmy na pronájem dronů. Byl jste v nějaké podobné před tím, než jste začal o projektu uvažovat?

Jako autor jsem se inspiroval některými dronovými posádkami, které jsem zažil na jiných natáčeních. Scénář jsem pak od roku 2014 konzultoval s Honzou Dojčánem z firmy Jamcopters a musím říct, že Honza hrál zásadní roli při koncipování všech dronových scén, na úrovni textu i následné realizace. Na jeho radu jsem měnil přímo text a zadání pro filmové hrdiny.

„V Modeláři pracujeme s drony unikátním způsobem, a to nejen na české poměry, “ to jsou vaše slova. Prozradíte mi v téhle souvislosti něco více?

Například z dronu skutečně sprejujeme, točíme dron z jiného dronu ve vzduchu, létáme těsně kolem lopatek větrných elektráren. Tohle všechno jsou reálné záběry s úplným minimem filmových triků. Kromě toho jsme na ten filmový dron pověsili profesionální kameru Ani a anamorfické objektivy. To před námi v českém filmu nikdo neudělal. Také proto, že taková legrace pak váží už kolem osmi devíti kilogramů.

Foto: Michaela Hermína

Režisér Petr Zelenka

Natáčelo se převážně v Praze, v Brně, v česko-německém pohraničí. Ale také v Tel Avivu, kde žil podle scénáře jeden z hrdinů alias Kryštof Hádek. Tam jste také mohli drony pouštět?

V Izraeli jsme s drony nelétali. zato jsme přímo v centru Tel Avivu točili scénu výbuchu teroristické nálože, také bez použití filmových triků. Takže povolení na to bylo samozřejmě potřeba, včetně uzavření celého náměstí a tak dále. Vybral jsem ale lokalitu, kde to logisticky bylo možné. Tenhle natáčecí den byl skutečně hodně drahý, nechávali jsme si ho proto nakonec. Kdyby se během natáčení něco pokazilo a byli bychom ve skluzu s rozpočtem, tak bychom bývali tuhle scénu asi obětovali.

Vaše filmy spojuje jakási mnohovrstevnatost (Karamazovi, Ztraceni v Mnichově). Prozradíte mi hlavní linii Modeláře? Případně ty vedlejší?

V tomto případě je příběh jednoduchoučký. Jedna linie je fungování dronové firmy, jejich jednotlivé „kšefty“. Druhá, zanořená dějová linie je to, jak tyhle scény působí na hlavního hrdinu, který má velice ambiciózní osobní plán. Když plán selže a firma se rozpadne, pokračuje dál jako osamělý mstitel. Poslední třetina filmu je takový „postup práce“. Jak udělat z dronu to čím původně byl - tedy zbraň.

V hlavních rolích se představí Kryštof Hádek a Jiří Mádl, dva filmoví spolužáci ze střední školy. Byli vaší první volbou?

Měl jsem ambici objevit pro tenhle film méně známého herce. Kryštofa mám rád, myslím, že je naprosto skvělý herec, ale nechtěl jsem si to dělat snadné. A také jsem si nebyl jistý, jestli těch jeho 37 let už není moc. Přece jen to měl být spolužák Jirky, který má o čtyři roky méně než Kryštof... Ale i v tom je kouzlo castingu, že se časem můžete dopracovat k tomu úplně nejjednoduššímu řešení, které před vámi jako by leželo úplně od začátku. Teď jsem samozřejmě strašně rád, že tam Kryštofa máme.

Foto: Profimedia.cz

S manželkou Klárou Lidovou, herečkou a tanečnicí.

V čem byla jeho největší síla?

Byl naprosto fantastický, přesný, přitom jakoby nenápadný. Absolutně věrohodný. Celkovou atmosféru na natáčení hodně ovlivnil v dobrém. Jediný problém byly jeho vysoké šněrovací boty, do kterých se sám vždy šněroval dvacet minut i déle a po záběru si je vždy zase sundal. Hrozilo, že kvůli tomu nestihneme natáčecí plán. Pak mu je ale začala zavazovat obětavá kostymérka a film jsme zdárně dokončili podle plánu.

Vedle filmu pracujete pro televizi (kabelovou HBO, Terapie, ČT Dabing Street), divadlo (Elegance molekuly). Existuje v téhle tvůrčí trojici něco, čemu dáváte výrazně přednost?

Je zajímavé, jak se tato otázka opakuje. Jako by sama skutečnost, že se vyjadřuju ve více uměleckých oborech, které jsou ale velice příbuzné, byla něčím hodným pozornosti.

Přitom je nás takových víc. Budu se tedy také opakovat a řeknu, že zásadní je pro mě divadelní práce a jako divadelní autor se také živím. Jednou za pár let si divadlem našetřím trochu peněz a mohu se pak rok věnovat natáčení filmu nebo dva roky televiznímu seriálu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám