Článek
Ve srovnání s předcházejícím počinem se na něm Beyoncé odklonila od politických a feministických témat a rozhodla se pro optimismus, naději, slušnou dávku arogance i erotické šimrání. Nabyla přesvědčení, že lidé budou opět připraveni žít, cestovat, milovat se a smát. V textu písně Break My Soul dala výpověď v práci, aby se mohla soustředit na lásku. Očekávala renesanci a chtěla být její součástí.
Nevyšlo to úplně, vždyť svět se dál kroutí v nesnázích. Pokus je to nicméně sympatický. Renaissance je především pestrou hudební i stylovou koláží. Desítky producentů a tvůrců, kteří se na ní podíleli, seskupili více či méně zdařilé nápady. V písních lze tím pádem ocenit hravost, s níž se vrhali do práce a povětšinou syntetickou hudební náplň vyráběli.
Je zvláštní, kolik tvůrců, jimž se dostává celosvětové pozornosti, v posledních letech usoudilo, že z popu dneška je dobré vytěsnit nosný melodický nápad a místo toho napěchovat určitý časový prostor krátkými hudebními záblesky, barevnými zvuky a s nimi na pozadí se pokoušet vyvolat dojem, že plytká melodie je ta pravá. I deska Beyoncé je silná jen v detailech, ne jako celek. Styl na ní vítězí nad obsahem.

Obal alba Renaissance od Beyoncé.
Jsou na ní afrobeatové rytmy, house, funk, gospel, hip hop, disko, pop i soul. Na rytmické písně se dobře tančí, u méně přímočarých se může třeba přemýšlet o tom, ze které dávno vydané skladby jejich části jsou. Budiž přičteno Beyoncé k dobru, že to přiznává. I to je jedna z popových cest dnešní doby. Zapomněla zatím jen na zpěvačku Kelis, která se teď zlobí, že o použití části své písně Milkshake nebyla předem informována a že Beyoncé poděkovala jen jejím autorům, nikoli jí coby interpretce.
Tvůrce písniček lze jistě za některé nápady pochválit. Bylo by koneckonců divné, kdyby z takového množství alespoň některé nestály za řeč. Renaissance je nicméně album tak na jeden rok. Jeho osobitost, neboť osobité je, na počátku roku 2023 ocení kritici při výročních anketách a pak se po něm pomalu slehne zem. Nenabízí nadčasové písně.
Beyoncé na něm demonstruje odhodlání pokračovat v uměleckém růstu. Nehodlá usnout na vavřínech, chce dál určovat směr vývoje moderního popu, chce jej měnit, zkoušet mu vrátit prestiž. Objevila nový způsob svého hudebního vyprávění. Revoluce to ale není.
| Beyoncé: Renaissance |
|---|
| Columbia, 62:14 |
Hodnocení: 65 %

