Hlavní obsah
Festival Pražské křižovatky otevře inscenace Fantasia souboru TR Warszava. Foto: Magda Hueckel

Pražské křižovatky o naslouchání a komunikaci

Mezinárodní divadelní festival Pražské křižovatky přiváží do Prahy inscenace, které se originálním způsobem vyjadřují ke společenské situaci dnešního světa. Třetí ročník, který se uskuteční od 30. září do 6. října na Nové scéně pražského Národního divadla, má jako hlavní téma hlas, slyšení a naslouchání.

Festival Pražské křižovatky otevře inscenace Fantasia souboru TR Warszava. Foto: Magda Hueckel
Pražské křižovatky o naslouchání a komunikaci

Festival vznikl před třemi lety z touhy připomenout odkaz Václava Havla a oživit u nás politické divadlo a za dobu své existence se stal nedílnou součástí počátku divadelní sezony.

„Letošní ročník festivalu hledá způsoby, jimiž divadlo může být politické. Kromě toho, že takzvané politické divadlo přivádí na jeviště politiky a politiku v explicitní podobě, může používat i jiné socio-politické prostředky a strategie. Jednou z nich je bezpochyby umění poslouchat a opravdu slyšet,“ říkají dramaturgyně festivalu Sodja Lotker a Marta Ljubková.

Program otevře v pondělí 30. září šestice herců polského souboru TR Warszava inscenací Fantasia. Slovenské komorní divadlo Martin přiveze na festival inscenaci Zem pamätá českého režiséra Jiřího Havelky, který se důsledně zabývá politickým a angažovaným divadlem. Vypráví osudy normalizační hvězdy slovenského popu Karola Duchoně. Se zvukem, hudbou a loutkovitostí si pohrává Flora Détraz v tanečním představení bez pohybu Muyte Maker. Novozélanďanka působící v Belgii Kate McIntosh provádí zase v rámci své performance All Ears akustické experimenty přímo s diváky.

Havelkova inscenace Zem pamätá je inspirována osudy slovenské popové hvězdy Karola Duchoně.

Foto: Branislav Konečný

Němka libanonského původu Rima Najdi představí na festivalu scénický koncert s ironickým názvem Happy New Fear, v jehož průběhu používá experimentální hudbu, zvukový design, projekce a živou rozhlasovou hru. Táž umělkyně předvede ještě projekt Dress ME How YOU Like, při němž malé skupinky diváků budou autorku oblékat v šatně Nové scény.

Způsob, jakým mezi sebou komunikujeme, bude reflektovat i projekt Building Conversation. První část, Konverzace beze slov, je inspirována každoročními setkáními náčelníků Inuitů, na nichž na sebe hodiny beze slov jen hledí. Dalším inspiračním zdrojem projektu je performance Mariny Abramović The Artist is Present, během níž návštěvnici sedí naproti umělkyni a vymezený čas jí mlčky hledí do očí. Neobvyklý způsob konverzace divákovi umožní pochopit a prožít, v čem spočívá mezilidský kontakt.

Festival zakončí inscenace brazilské režisérky Christiane Jatahy Julia, která je adaptací Strindbergova dramatu Slečna Julie. Odehrává se ve vile v Riu de Janeiro, kde dcera pána domu propadne vášni k otcovu černošskému řidiči. Inscenace využívá techniku live cinema.

Kromě divadelních představení nabídnou Pražské křižovatky tradičně i přednášky, besedy s tvůrci a workshopy, odehrávající se v prostorách Nové scény a jejího okolí.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků