Hlavní obsah
Na zdech výstavní síně jsou díla připomínající spíše dětské malůvky. Foto: Michal Czanderle

Počmáraná galerie. Výstava diplomanta AVU hravě vtahuje do stavu beztíže

Mladý umělec a diplomant pražské Akademie výtvarných umění Jiří Pitrmuc završuje svá studia hravým a groteskním výstavním projektem. K vidění je obří kresba vlaku přes celé zdi galerie i obrazy otočeny „zády“ k divákům. Výstava Wingless Bird With Hands je v Galerii Jelení k vidění do 19. července a diváky doslova vtahuje do děje.

Na zdech výstavní síně jsou díla připomínající spíše dětské malůvky. Foto: Michal Czanderle
Počmáraná galerie. Výstava diplomanta AVU hravě vtahuje do stavu beztíže

Už samotný vstup do výstavního prostoru je netradiční. Aby se návštěvníci mohli na výstavní projekt podívat, musí nejprve projít skrze autorovu roztrženou kresbu.

„Z realizací Jiřího Pitrmuce lze vycítit hravý stav beztíže. Ve své současné výstavě vedle grotesek neskrývá ani další inspiraci, svět specifické logiky výtvarné řeči dětských kreseb. Autor recykluje v kořenech moderní kultury uvízlé téma grotesknosti, aby tuto vizuální řeč plnou veselí a bezstarostnosti spojenou s řadou typických artefaktů zbavil tragédie lidské přítomnosti a představil nám ji ve svých malbách a instalaci jako svěží hernu archetypů avantgardy,“ uvádí kurátor výstavy Viktor Čech.

Obrazy uprostřed místnosti tvoří kruh.

Foto: Michal Czanderle

Na výstavě jsou k vidění obrazy, z nichž některé nejsou jen pověšené na stěnách, ale utváří uprostřed galerie kruh, podobný dětské ohrádce, kolotoči, manéži nebo v některých představách i ohništi. A co víc – obrazy nejsou otočené směrem k divákům, ale doprostřed kruhu, jako by tam byly především samy pro sebe než pro diváky. Dění ve středu prostoru na stěnách lemuje obrovská kresba lokomotivy uhlem, která působí jako vystřižená z největších dětských snů o vlastní výzdobě pokojíčků.

„Už dlouho ve svých kresbách pracuji s motivem lokomotivy, na který dnes pohlížíme už jako na klasické malířské téma. To se jeví jako nepochybně vyčpělé, což mě přimělo k tomu interpretovat ho jiným pohledem. Lokomotiva je pro mě symbolem s mnoha zajímavými konotacemi. Přitahuje nás, nejspíše svojí silou, už jako malé děti. Vnímám ji jako symbol pokroku a revoluce se svojí pozitivní i odvrácenou stránkou,“ říká autor výstavy Jiří Pitrmuc.

Kromě obrazů a nástěnné kresby je na výstavě i objekt připomínající lidskou postavu s obřím cylindrem na hlavě. Autor důvtipně využívá zaslepeného okna galerie (a zrcadlové folie v něm) k umístění objektu naproti němu tak, aby se každý návštěvník mohl stát onou záhadnou postavou s obřím kloboukem.

Výstavě dominují lokomotivy v různých podobách.

Foto: Michal Czanderle

„Herci zmizeli a zůstává zde vizuální herna nečekaných situací, průniků i gagů, v níž rekvizity asociující nám poetický svět grotesky získávají hlavní roli. Umělec je zde oním kouzelníkem s cylindrem, z nějž ale nevytahuje ani holubice, ani králíky, ale své obrazy,“ dodává k výstavě kurátor Čech.

Výstava Wingless Bird With Hands pořádaná Nadací pro současné umění Praha bude v Galerii Jelení nedaleko Strossmayerova náměstí k vidění do 19. července 2020. Otevřeno od středy do neděle od 12 do 18 hodin.

Vizuální umělec a performer Jiří Pitrmuc (1993) vystudoval Fakultu umění a designu v ateliéru jednoho z nejznámějších českých umělců Jiřího Kovandy a nyní dokončuje pražskou AVU v ateliéru Intermédia II. pod vedením Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského. Absolvoval studijní pobyty na LUCA School of Arts v Bruselu, na Royal Academy of Art v Haagu a pracovní stáž v maďarské Kisterem Gallery v Budapešti. Vystavoval na kolektivních přehlídkách v České republice, Německu, Nizozemí a Maďarsku.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků