Hlavní obsah

Nejsmutnější možnosti dnešního milostného románu

Právo, Kateřina Kudláčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jan Němec vydal v roce 2014 velmi úspěšný román o Františku Drtikolovi, napsaný v druhé osobě jednotného čísla. Čtenáři tak připomínal i sám sebe a nabízel mu možnost přemýšlet o tom, kde jsou hranice mezi autorem a jeho literárním hrdinou. Protože když mluvíme o někom jiném, velmi často mluvíme sami o sobě, na druhých si většinou všímáme nejvíc toho, co se dotýká nás samotných.

Foto: Host

Obal knihy

Článek

Nyní Němcovi vychází kniha Možnosti milostného románu (Host, 420 stran, cena 389 Kč), v níž se snaží „být sám za sebe, tak jako je člověk sám za sebe v lásce a ve všem, co stojí za řeč“. Líčí, jak se zamiloval do krásné dívky Niny, kterou potkal na vlastním autorském čtení na filozofické fakultě v Olomouci.

Zdá se, že čtenáře upřímně zve do svého osobního milostného románu a do jeho neustálého převracení a nahlížení z různých stran. Mnoho Němcových vrstevníků může v tomto milostném románu najít svůj vlastní milostný román. Pětiletý vztah, který není završen sňatkem ani početím dítěte, začíná vyhasínat. Zatímco Jan už by si možná uměl představit, že se usadí, mladší Nina dospěje pravděpodobně k tomu, že ještě neví, co přesně od života chce.

Čtenář sleduje romantické, ale velmi zoufalé potácení se obou milenců mezi touhou po vztahu a neschopností setrvat v něm. Vzniká dojem, jako by oba trpěli, aniž by do jejich životů přímo zasáhla skutečná tragédie, tedy kromě doby, v níž žijí.

Němcovým ideálem je manželství babičky a dědy. Kniha popisuje jeden ze zásadních problémů drolící se současnosti. Lidé jsou zraňováni vlastní neschopností udržet si vztah a pomalinku tím ztrácejí důvěru ve svět.

Hlavní hrdina si posteskne, že babička s dědou měli těžší život, a tím pádem pro ně paradoxně možná bylo snazší zůstat spolu.

Jan Němec staví román na základech skutečnosti a zdá se, že ztrácí z dohledu hranice mezi životem, sebou samým jako autorem románu a sebou samým jako literárním hrdinou.

Reklama

Výběr článků

Načítám