Exotická Planeta Česko ožívá v českých kinech
Na film Planeta Česko lákají prohlášení, že naše česká příroda je pestrá jako málokde na světě a že krásu a dobrodružství máme na dosah ruky – stačí se údajně jen dobře dívat, vždyť divočina začíná hned za vašimi dveřmi.
„Kolem nás a s námi žije v Česku docela pestrý zvířecí svět. Chtěli jsme film natočit v optimistické rovině. Snažili jsme se pořádně podívat, co tady u nás ještě je, co se zvířaty děláme a jak se dokážou vypořádat se současnou krajinou. Byl bych rád, aby se lidé nad přírodou zamysleli a třeba přestali některá zvířata považovat jen za škodnou,“ řekl Právu autor koncepce a režisér Marián Polák.
Také pro děti
Rodinný snímek, určený také nejmenším divákům, ukazuje v unikátních záběrech například ledňáčka střemhlav se vrhajícího pod vodní hladinu, dramatický boj o přežití ryb s užovkami, noční stavitele bobry, za úsvitu tokajícího tetřeva, vzácného brouka tesaříka alpského, motýly modrásky hořcové, modré žabáky při námluvách, superrychlé sysly nebo mufloní stádo.
Planeta Česko
Foto: Aerofilms
Marián Polák odvedl se svým týmem velký kus práce. Planetu Česko natáčeli necelý rok a půl, dohromady asi 200 natáčecích hodin. „Předem jsme měli vytipované lokace, kde jsme chtěli točit. Spolupracovali jsme s řadou odborníků a ochránců přírody, dostali jsme třeba dodatečný tip od lidí, že v Suchdolu nad Odrou pobývají vlaštovky na nádraží. To dobře ukazuje schopnost zvířat se adaptovat na lidské prostředí,“ míní filmař a vášnivý ornitolog, který už natočil řadu filmů pro Českou televizi, ekologické organizace i pražskou ZOO.
„Planeta Česko je zároveň edukativní a může děti naučit pozitivnímu vztahu k okolí, což považuji za výjimečné,“ doplnil herec Kryštof Hádek, který k filmu namluvil komentář.
Inspirací k natočení filmu o české přírodě byla pro režiséra Mariána Poláka její velká rozmanitost na relativně malém území a také natáčení, která absolvoval v zahraničí. „Točil jsem už celou řadu filmů o přírodě na spoustě vzdálených míst naší planety, a právě tehdy mi došlo, že vše je jen úhel pohledu,“ tvrdí režisér Polák. „Po týdnech strávených v tropickém pralese jsem se vždy začal těšit na naše ‚obyčejná‛ zvířata – připadalo mi to najednou nesmírně exotické,“ dodává.
„Výsypky hnědouhelných dolů jsou vlastně takové malé polopouště, za modrajícími žábami přijel štáb až z Japonska a mohutná jarní migrace užovek podplamatých z pražské ZOO může na slabší povahy působit jako výjev z fantastické džungle. Podobné hemžení plazů jsem nikde jinde zatím neviděl,“ prohlásil Polák.