Hlavní obsah

Antonín Kratochvíl: Když chceš dobře zafotit, musíš jet tam, kde se bojuje

Patří ve svém oboru mezi sto nejzásadnějších osobností. Fotil celebrity, války, život za železnou oponou. Aby se Antonín Kratochvíl (72) dostal na samý vrchol, musel odejít z komunistického Československa. Doma tehdy nechal i nenarozeného syna. „Věděl jsem, že když se narodí, už nikdy neodejdu,” říká v novém dokumentu.

Antonín Kratochvíl: Když chceš dobře zafotit, musíš jet tam, kde se bojuje

Kratochvílův život, v němž nechybějí vězení, cizinecká legie, prestižní studium nebo obvinění ze sexuálního obtěžování v rámci kampaně #MeToo zachycuje nový dokument nazvaný Můj otec Antonín Kratochvíl.

Snímek režisérky Andrey Sedláčkové přináší výjimečný příběh muže, který prošel skoro všemi světovými konflikty posledních desetiletí.

„Když chceš dobře zafotit, musíš jet tam, kde se bojuje. Krev v botách, znáš to,“ říká Antonín Kratochvíl v první ukázce z filmu. Naráží tak na své zážitky z četných válek, konfliktů, do nichž vyrážel po dlouhé roky.

Michael a Antonín Kratochvíl v New Yorku.

Foto: Punk Film

Jako jeden z mála novinářů odjel například do Iráku ihned po zahájení invaze a stal se jedním z těch reportérů, kteří válku nemonitorovali pod ochranou spojeneckých vojáků v čele s Američany. Fotil tak přímé dopady války na civilní obyvatelstvo.

S fotoaparátem byl také třeba v barmském vězení pro obchodníky s heroinem. Bez neprůstřelné vesty zaznamenal krutosti na Haiti na začátku druhého tisíciletí, kdy po odchodu tehdejšího prezidenta Jeana-Bertranda Aristidea vypuklo v zemi krvavé povstání a zavládla tam naprostá anarchie.

Antonín Kratochvíl v Iráku. Je známý ale také jako originální fotograf celebrit. Pracoval pro nejprestižnější světové časopisy, mimo jiné Vogue, Time, Newsweek nebo The New York Times.

Foto: Punk Film

Mezi nejdramatičtější Kratochvílovy zážitky patří i focení „toho, co zbylo z Tutsiů“ ve Rwandě, kde Tutsiové čelí genocidě ze strany hutských extremistů.

Od Lovosic po New York

Režisérčin dokument začal vznikat v roce 2018, u příležitosti Kratochvílových sedmdesátých narozenin.

Sedláčková v něm na slavného fotografa, držitele čtyř ocenění Word Press Photo, nahlíží také skrze jeho nejstaršího syna Michaela Kratochvíla.

Otec totiž odešel z ČSSR, aniž by počkal, až se Michael narodí. Slavný fotograf své tehdejší rozhodnutí vysvětluje tím, že poté, co by syn přišel na svět, by už v sobě nenašel k emigraci sílu.

Fotograf Antonín Kratochvíl v Černobylu během natáčení dokumentu.

Foto: Punk Film

Filmaři dokument natáčeli v různých koutech světa. V Lovosicích, kde se Kratochvíl v roce 1947 narodil, na místě rakouského uprchlického tábora v Traiskirchenu, první zastávce při Kratochvílově emigraci, nebo v New Yorku, přes který vedla jeho cesta k celosvětovému úspěchu.

Točilo se i v Černobylu – místo jaderné katastrofy Antonín poprvé navštívil deset let po havárii v roce 1996 a vrací se tam fotografovat dodnes.

Zpěvák David Bowie by Antonín Kratochvíl.

Foto: Punk Film

Navrácené občanství a #MeToo

Pestrý je jeho osud také v posledních letech, kdy pobývá střídavě v Praze a v New Yorku.

V roce 2000 mu Česká republika vrátila české občanství. Od roku 2018 čelí obvinění ze sexuálního obtěžování bývalých kolegyň ze společnosti VII Photo Agency, kterou kdysi zakládal. Jejich nařčení ovšem odmítá.

Herec Jean Reno by Antonín Kratochvíl.

Foto: Punk Film

V průběhu natáčení dokumentu otec a syn Antonín a Michael Kratochvílovi nafotili snímky, které budou od 20. března - ještě před premiérou filmu - k vidění v rámci výstavy v Leica Gallery Prague. Film samotný pak vstoupí do kin 2. dubna.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Související články

Výběr článků