Hlavní obsah
Podnikatel Ivo Rittig Foto: Jan Handrejch, Právo

Soud znovu řeší odtékání haléřů z jízdenek do Karibiku

Soud se v pondělí vrátil ke kauze pražského dopravního podniku. Začal znovu projednávat nejznámější část komplikované kauzy, která se týká tisku jízdenek, kde z každého prodaného dokladu údajně putovalo 17 haléřů do skořápkové firmy v Karibiku a odtud následně k lobbistovi Ivo Rittigovi.

Podnikatel Ivo Rittig Foto: Jan Handrejch, Právo
Soud znovu řeší odtékání haléřů z jízdenek do Karibiku

Část kauzy, která se týká vyvedení necelých 100 milionů korun, řeší pražský městský soud. Případ tam znovu doputoval po červnovém zásahu nadřízeného vrchního soudu, který nesouhlasil s osvobozením obžalovaných.

Těch zůstalo ze sedmnácti dvanáct. Kromě Rittiga jde o exšéfa dopravního podniku Martina Dvořáka, ekonomického náměstka Ivo Štiku, spolumajitele papírny Neograph Jana Janků nebo Petera Kmetě, který figuroval ve společnosti Cokeville Assets, kde podle policie končily peníze vyvedené z prodeje jízdenek.

Mezi další obžalované patří právníci David Michal, Karolína Babáková, Marek Stubley, zaměstnanci účetní firmy Peskim Jana Šádková, Petr Michal a Jaroslav Kubiska a Rittigova údajná spojka v podniku Jan Valtr.

Byla to otázka prestiže

Důvodem pro vrácení kauzy bylo to, že prvoinstanční soud neprovedl všechny dostupné důkazy. V novém řízení se tak musí vyřešit, zda došlo v souladu se zákonem k výběrovému řízení, díky němuž začala papírna Neograph jízdenky podniku dodávat.

Zjistit se také bude muset, jestli byly jízdenky předražené, nebo nikoliv. Soud chce proto nyní opakovat výpovědi některých svědků a obžalovaných. Plánuje také nechat vypracovat nový posudek k ceně jízdenek.

Jako první svědek před soudem vystoupil někdejší obchodní ředitel Neographu Vladimír Sitta mladší, který se vyjadřoval k cenotvorbě jízdních dokladů. Podle něj zakázka nebyla nic extra. Roční spotřeba jízdenek v metropoli totiž znamenala pro papírnu pouhé čtyři dny práce.

„Z pohledu obchodníka to nebyla žádná extra super zakázka. Náš odbyt byl hlavně v zahraničí a tato zakázka byla spíše otázkou prestiže, i když na tuzemské poměry byla poměrně nadstandardní,“ uvedl Sitta.

Po letech vzpomínal, že výroba vyšla na cenu kolem 14 haléřů za jízdenku. Zisk z jedné jízdenky byl šest haléřů. Cena za jednu jízdenku pak byla podle Sitty zhruba 37 haléřů. „Kdyby tam nebyla ta provize, tak je to mimořádně profitní zakázka,“ podotkl Sitta.

Před soudem bude tento týden vypovídat také jeho otec Sitta starší. Soud plánuje vyslechnout také Štiku a Dvořáka. Vůbec poprvé od vypuknutí kauzy by měl vypovídat také podnikatel Kmeť, který si odpykává tři roky vězení kvůli kauze související s tunelováním podniku Oleo Chemical.

Žalobce: Škoda vznikla i podniku

Právě Kmeť a Janků mohou mít v nynějším novém procesu největší problém. Odvolací soud u nich totiž konstatoval, že byli osvobozeni nespravedlivě a že jednoznačně tunelovali papírnu Neograph. Zprošťující rozsudek u Štiky a Dvořáka byl zase podle odvolacího soudu předčasný.

„Vrchní soud postavil najisto vinu dvou obžalovaných, a to jednáním ke škodě Neographu, a nikoliv dopravního podniku. Já mám za to, že to jednání bylo širší a že došlo k vyvádění peněžních prostředků z majetkové podstaty dopravního podniku,“ řekl Právu státní zástupce Adam Borgula.

Obžalovaní s výjimkou spolupracujícího obviněného Kubisky vinu popírají. Soud je zatím naplánovaný na dvacet dní – s přestávkami potrvá až do poloviny prosince.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků