Hlavní obsah

Mašina jela jen po čtyřech kolech, popsal strojvůdce nehodu, při které vykolejilo 13 cisteren

Právo, Patrik Biskup

Byla to jeho první jízda po čtrnáctidenní dovolené. S cisternami plně naloženými práškovým vápencem měl namířeno z Berouna do Nového Sedla na Sokolovsku. Pro strojvůdce Radima R. jízda z loňského 28. července skončila nedaleko Mariánských Lázní, kde při průjezdu traťové přeložky vykolejil a třináct vagonů skončilo mimo koleje.

BEZ KOMENTÁŘE: Nehoda nákladního vlaku na ChebskuVideo: Facebook HZS Karlovarského kraje

 
Článek

„Byl to tehdy hrozný šok,“ vzpomínal na karambol 54letý mašinfíra, kterého před dvěma týdny policisté obvinili z obecného ohrožení. Podle nich nerespektoval rychlostní omezení na 30 km/h a úsek, kde byla trať vedena ostrými protisměrnými oblouky po mostním provizoriu, projel téměř devadesátkou.

Před sebou jsem viděl esíčko a rychlostník s třicítkou. Bylo mi hned jasný, že to nevyjde
obviněný strojvůdce

„Nejsem žádný sebevrah. Vůbec jsem netušil, že tam probíhají nějaké stavební práce. Protože tuhle trať jsem měl jet poprvé po půl roce, tak jsem si ve výchozí stanici pečlivě nastudoval všechny změny. Upozornění na snížení rychlosti nebylo ani v písemném jízdním rozkaze, kde jsou uvedena všechna dočasná omezení, nenašel jsem ho ani v takzvané knize normálií, prostřednictvím které nás zaměstnavatel upozorňuje mimo jiného i na traťové úseky s trvalými změnami,“ popisoval Radim R. v rozhovoru s reportérem Práva.

Dvakrát se naklonila

Když tehdy vyjel z lesa, nevěřil vlastním očím. „Před sebou jsem viděl esíčko a rychlostník s třicítkou. Bylo mi hned jasný, že to nevyjde. Okamžitě jsem zatáhl rychlobrzdu, pevně se chytil a čekal, co bude,“ líčil strojvůdce, co předcházelo samotné nehodě.

Obvinili strojvedoucího, který jel tak rychle, až vykolejil vlak

Krimi

Jakmile se dostal do prvního oblouku, mašina se naklonila na stranu a jela prakticky jen po čtyřech kolech. „Pak si dřepla zpátky a v druhém oblouku se zase naklonila obráceně. Vůbec jsem necítil, že za mnou vypadaly vagony mimo koleje. Jen jsem viděl, jak se zahýbala trolej, takže mi bylo jasný, že jsem ji strhnul sběračem. Až když jsem zastavil a vykoukl ven, viděl jsem tu spoušť,“ vybavoval si strojvůdce dramatické okamžiky. První ho napadlo, jestli není nikdo zraněný.

„Bylo tam spousta dělníků, vagony se smýkaly z náspu dolů. Klepal jsem se jako ratlík. Naštěstí se nikomu nic nestalo,“ pokračoval Radim R. Za jedinou chybu považuje to, že přehlédl na trati tzv. předvěstník, který má strojvedoucího dostatečně dopředu upozornit na blížící se místo, kde je nutné zpomalit.

„Když ale na trati nečekáte žádné omezení, tak se na značení tak úplně nesoustředíte. Já jsem v tu chvíli zrovna něco hledal v jízdním řádu. Když jsem se podíval znovu na trať, míjel jsem akorát rychlostník s povolenou devadesátkou, takže jsem byl pořád v klidu,“ dodal Radim R., který řídí lokomotivy už 34 let bez jediného průšvihu.

Odbory za ním stojí

Za obviněného strojvůdce se postavily odbory. „Jako většina strojvůdců spoléhal na údaje z jízdního rozkazu a knihy normálií. Jelikož šlo o trvalé rychlostní omezení, mělo být zaznamenáno právě v knize normálií, což nebylo,“ reagoval na případ místopředseda cechu strojvůdců Jiří Staněk.

Na západě Čech vykolejil nákladní vlak a vysypalo se z něj vápno

Krimi

Podle něj se ale zaměstnavatel brání, že od dubna loňského roku už trvalé omezení na trati do knihy normálií nezapisuje, ale strojvůdci jsou informováni o traťových poměrech výhradně elektronicky do tabletů.

„Jenže to nám nikdo nedal vědět. Sice na to existuje nějaké rozhodnutí, ale to se dostalo jen k vedoucím provozních jednotek,“ dodal Staněk.

Chybu také vidí ve zmatečném značení na trati. „Byl tam předvěstník, který upozornil na blížící se snížení rychlosti na třícítku, ale vzápětí za ním je rychlostník s povolenou devadesátkou. Ten měl být správně zakrytý. Takhle to ve strojvůdci budí dojem, že předvěstník někdo zapomněl sundat, neboť v itineráři žádné omezení v tomto úseku nemá,“ upozornil Staněk.

Reklama

Výběr článků

Načítám