Hlavní obsah
Peter Kmeť vypovídal jako svědek v kauze pražského dopravního podniku. Foto: Jan Handrejch, Právo

Haléře z jízdenek do Karibiku byl normální byznys, tvrdil soudu Kmeť

Šéf karibské společnosti Cokeville Assets Peter Kmeť v pátek poprvé po sedmi letech od svého obvinění promluvil o kontraktu pro pražský dopravní podnik, z něhož mu plynulo 17 haléřů z každé prodané jízdenky. Tyto peníze pak měly podle spisu putovat k obžalovanému lobbistovi Ivo Rittigovi. Kmeť jakoukoliv vinu odmítl.

Peter Kmeť vypovídal jako svědek v kauze pražského dopravního podniku. Foto: Jan Handrejch, Právo
Haléře z jízdenek do Karibiku byl normální byznys, tvrdil soudu Kmeť

Kmeť se soud snažil přesvědčit, že šlo o běžný obchodní případ, ze kterého měl zisk on, podnik i papírna Neograph.

Kmeť k jednání dorazil v doprovodu eskorty, která ho přivezla z věznice, kde si odpykává tříletý trest z kauzy tunelování petrochemické společnosti Oleo Chemical.

V nynějším opakovaném jízdenkovém procesu má společně s někdejším spolumajitelem Neographu Janem Janků největší problém. Odvolací soud o nich totiž konstatoval, že byli osvobozeni nespravedlivě a že jednoznačně skrz jízdenkový kontrakt tunelovali papírnu.

Kmeť to před soudem odmítl a rozhodnutí vrchního soudu zkritizoval. Prohlásil, že se pustil do matematických výpočtů, kterým nerozumí, a měl by je nechat auditorům a účetním. Jízdenkový kontrakt hájil. „Vrchní soud popisuje domněnky a spekulace. Nikdo nemůže diktovat podnikateli, jak má v byznysu postupovat,“ prohlásil Kmeť.

Samotný vznik kontraktu pak popsal tak, že získal v roce 2007 z veřejných i neveřejných zdrojů informaci o problémech pražského dopravního podniku s padělky. Zároveň prý věděl, že Neograph má konkurenční výhodu v tom, že umí dělat papír, který nejde zfalšovat. A zároveň přiznal, že Janků i dalšího exmajitele papírny Vladimíra Sittu staršího zná z dob společného působení v civilní rozvědce StB.

V jízdenkách tak viděl možnost, že pomůže známým a zároveň všichni vydělají slušné peníze. Zároveň prý byla vhodná doba prosadit obchod kvůli tomu, že v čele podniku byl poměrně čerstvě další z obžalovaných Martin Dvořák, kterého označil za mladého schopného a akčního podnikatele. Proto vycítil příležitost a požádal o schůzku jeho ekonomického náměstka a dalšího obžalovaného Ivo Štiku.

„Přesvědčil jsem ho, že Neograph má skvělý papír, který bude mít bezpečnostní ochranu, že jízdenka vlastně bude ceninou, a tak bude možné aplikovat výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Dostalo to zelenou a víc jsem se na tom nepodílel,“ shrnul Kmeť.

Vyjadřoval se také k finanční otázce byznysu. Za zprostředkování prý chtěl 1,5 milionu eur, což ale podle něj Neograph odmítl, protože zřejmě v té době neměl tolik volných peněz. A Janků přišel s návrhem, že se odměna vypočítá podle množství dodaných jízdenek. „Původně jsem chtěl 25 haléřů za jízdenku, ale byli ochotni a schopni dát 17 haléřů. Přijal jsem to, i když jsem neměl dobrý pocit. Říkal jsem si, že to je blbá metoda, a nakonec se to potvrdilo. Novináři to zneužili,“ tvrdil Kmeť, který před soudem mluvil zhruba hodinu.

Na dotazy soudu, žalobce a advokátů nechtěl odpovídat. Podle státního zástupce Adama Borguly byla Kmeťova obhajoba podobná jako v kauze Oleo Chemical, kde byl odsouzen. Žalobce si myslí, že Kmeť promluvil až nyní, protože vrchní soud jednoznačně dovodil, že by měl být společně s Janků uznán vinným.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků