Hlavní obsah
Plíce zdevastované koronavirem Foto: The George Washington University Hospital

Prodělali jste covid? Pravidelně trénujte plíce, radí odborníci

Únava, vyčerpání, dušnost a celkově snížená výkonnost jsou nejčastější příznaky u lidí po vyléčení z nemoci covid-19. Pomoci jim dostat se zpět do formy může sada cviků, kterou vytvořili odborníci z olomoucké Fakultní nemocnice (FNO) ve spolupráci s Fakultou tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.

Plíce zdevastované koronavirem Foto: The George Washington University Hospital
Prodělali jste covid? Pravidelně trénujte plíce, radí odborníci

Příručka, kterou vydali, zahrnuje nácvik správného dýchání, silový trénink a doporučení vytrvalostních aktivit. Právě pravidelné cvičení může podle odborníků zabránit plicní fibróze a ztuhnutí plic, které jsou vážnými komplikacemi u pacientů vyléčených z infekce koronaviru.

Koronavirus napadá horní cesty dýchací. Pokud imunitní systém včas nezasáhne, postupuje dál do plic, kde může vyvolat virový zánět. V takovém případě trvá léčba déle a pacienti mohou mít dýchací obtíže i po odeznění infekce.

„U řady pacientů sledujeme po prodělané infekci změny na plicích. Častěji se jedná o starší lidi, u nichž měla infekce horší průběh. Asi u čtyř procent nemocných, kteří u nás podstoupili podrobné vyšetření kvůli přetrvávajícím postcovidovým problémům, pozorujeme výrazné snížení plicních funkcí,“ uvedl primář kliniky plicních nemocí a tuberkulózy FNO Milan Sova.

Připustil přitom, že u většiny pacientů se postižené plíce daří dobře léčit. „Problém nastává ve chvíli, kdy se na plicích začnou vytvářet drobné jizvy a jemná plicní tkáň tuhne,“ popsal Sova příčiny plicní fibrózy, která plíce poškozuje trvale. Z tohoto důvodu doporučuje všem, kdo covid-19 prodělali, začít se co nejdříve hýbat, posílit plíce správným dýcháním a vyrazit na čerstvý vzduch.

Experti z Olomouce sestavili pro lidi po infekci covid-19 sadu univerzálních cviků, které jsou zaměřené na posilování svalů končetin, středu těla, ale také na brániční dýchání, díky kterému dochází k lepšímu okysličení organismu, zvýšení rozvíjení hrudníku a posílení dýchacích svalů.

S tréninkem neotálejte měsíce

„Dýchání má vliv na celý náš organismus. Hodně lidí má špatný dechový vzor a nedýchají správně, což může v důsledku zhoršovat tělesný výkon, a to nejen u sportovců. Zároveň platí, že ke správnému dýchání nestačí posilovat pouze plíce, je třeba zaměřit se i na další části našeho těla,“ zdůraznila přednostka kliniky tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace FNO Eliška Sovová.

Silový trénink radí lidem po koronaviru absolvovat minimálně třikrát týdně a každý den jej doplnit o 30minutovou svižnou procházku nebo jinou vytrvalostní aktivitou. Podle ní přitom není nutné čekat měsíce, než se lidé vrátí ke sportu a zdravému pohybu.

„Těm, jež prodělali covid-19 pouze s mírným průběhem nebo dokonce bez příznaků, doporučujeme začít cvičit 14 dní po nemoci. Důležité přitom je vnímat své tělo. Nadměrné pocení, velkou únavu nebo dušnost bychom měli brát jako signály ke zpomalení nebo doplnění dalších vyšetření v odborných postcovidových poradnách,“ dodala Sovová.

Na vytvoření brožury se podílela i Kateřina Neumannová z katedry fyzioterapie Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, která je přední expertkou na plicní rehabilitaci. Návod na cvičení najdou pacienti v ordinacích pneumologů po celé ČR a na webu FNO.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků