Hlavní obsah

Phishing: Proč je takovým rizikem a jak se před ním chránit?

Novinky, ESET software spol. s r.o.

Phishing patří aktuálně mezi největší hrozby, se kterými se uživatelé mohou na internetu setkat. A to i ti v Česku. Na rozdíl od jiných kybernetických hrozeb, jako je třeba ransomware nebo spyware, je phishing, neboli podvodné zprávy, daleko zákeřnější. Útočník totiž pracuje s našimi emocemi. Jak se účinně bránit?

Foto: ESET software spol. s r.o.

Phishing: Proč je takovým rizikem a jak se před ním chránit?

Článek

I když vám slovo phishing nemusí znít povědomě, jistě se s ním každý z nás již alespoň jednou setkal. Termín pochází z anglického slova „fishing“, které znamená rybaření a označuje tak situaci, kdy si nás útočník chytne na háček a uloví. R(h)ybaření, jak se také někdy phishing do češtiny překládá je tak veškerá podvodná komunikace, jako jsou podvodné e-maily, zprávy na sociálních sítích nebo zprávy v chatovacích aplikacích. Výjimkou přitom již dnes není ani podvodný telefonát, který se označuje slovem vishing, či tradičnější forma podvodné zprávy přes SMS, smishing.

Hrozba, která zneužívá naše emoce

Podvodníci stejně jako my sledují trendy, které hýbou světem. Aktuálně tak nejsou výjimkou ani podvodné zprávy, které vyzývají k investicím do kryptoměn. Manipulativní komunikace, která vyústí do podvodného jednání, se proto v případě těchto podvodů označuje termínem sociální inženýrství.

Stejně, jako nás zrazuje naše zvědavost a nedočkavost, nám špatně slouží také strach. Není neobvyklé, že vám brzy ráno přijde e-mail s naléhavým sdělením a okamžitou výzvou k přihlášení do elektronického bankovnictví a k zadání citlivých údajů. Kliknout brzy ráno na podvodný odkaz může být pak snadnější, než by se nám zdálo.

Prodáváte chůvičku nebo oblečení?

Podle nedávné zprávy Policie ČR jsou útočníci velmi aktivní na různých internetových bazarech. Podvodník vás s nepříliš dobrou češtinou osloví přes chatovací aplikaci a potvrdí svůj zájem zboží koupit. Aby vše proběhlo rychle a hladce, pošle vám odkaz na kurýrní službu, přes kterou pohodlně vyřešíte předání. Po kliknutí na odkaz vás ale podvodníci přesměrují na podvodné stránky, kde po zadání svých citlivých údajů přijdete o své peníze, v horším případě i o přístupové údaje ke kartě a bankovnímu účtu.

Jak se bránit

  • Je komunikace naléhavá, má vás vystrašit nebo je příliš pozitivní na to, aby to byla pravda? V tom případě zpomalte, zprávu si znovu přečtěte a zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, zda se například shoduje s jeho jménem nebo oficiální adresou instituce, pod kterou vystupuje.
  • Pamatujte, že například oficiální komunikace od bank chodí vždy v běžné pracovní hodiny, ne brzy ráno, ani v noci.
  • Nikdy nesdělujte neznámému odesílateli nebo volajícímu své citlivé údaje k bankovním kartám, o svých online účtech, adresu nebo rodné číslo. Pokud se zpráva tváří, že odesílatel pracuje pro nějakou instituci jako je banka nebo poskytovatel energií, ověřte si ji na oficiální zákaznické lince.
  • Nikdy v nevyžádané komunikaci neklikejte na odkazy a neotvírejte přiložené soubory.
  • Všímejte si úrovně češtiny, kterou podvodníci ve většině případů stále neovládají dobře.
  • Používejte na svém počítači i na svém chytrém telefonu spolehlivý antivirový software. Operační systém zařízení i všechny programy a aplikace pravidelně aktualizujte.

V případě prodejů a nákupů na online bazarech se v aktuální situaci vyplatí upřednostnit opatrnost před ziskem. To, zda není odkaz v komunikaci podvodný, můžete ověřit na webových stránkách dopravních společností, které před podvody také aktivně varují.

Výběr článků

Načítám