Hlavní obsah
Každé páté dovezené ojeté auto má zfalšovaný původ.

Cebia prověřuje i auta ze zahraničí. Kde bere informace?

Prověřit si historii auta se zahraničním původem a zjistit, zda nebylo havarované, dnes není problém. O tom, co všechno lze dnes o autech zjistit a odkud se berou data, hovořil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodům letos už 30. rokem.

Každé páté dovezené ojeté auto má zfalšovaný původ.
Cebia prověřuje i auta ze zahraničí. Kde bere informace?

Prověřit si auto s českým původem lze přes Cebii už více než deset let. K autům ze zahraničí ale ještě před několika lety tolik informací nebylo. Jak je tomu dnes?

Dnes máme k autům ze zahraničí stovky milionů dat a nová data do našeho systému pro prověření historie aut každý měsíc přibývají. Konkrétně máme data z 20 zemí světa, převážně z Evropy, protože právě evropská auta se na našem trhu často vyskytují. Vůbec nejvíce jsme se zaměřili na data o autech z Německa, protože odtud se do Česka auta nejvíce dovážejí. Ale jak jsem řekl, dnes máme informace z 20 zemí.

Odkud ta data pocházejí?

Například od pojišťoven, servisů, policie, inzerce, aukcí, výrobců či prodejců vozidel. Zdrojů je hodně a plánujeme je dále rozšiřovat. Už nyní je ale náš systém Autotracer největším systémem v Evropě pro prověřování historie ojetých aut. Toto prvenství si chceme udržet.

Co všechno lze o autě ze zahraničí přes Cebia zjistit?

Zda bylo havarované a případně k poškození čeho došlo a na kolik byla škoda vyčíslena, zda nemá auto stočený tachometr, z jaké země skutečně pochází, v jakém roce bylo skutečně vyrobeno a případně kdy bylo poprvé zaregistrováno v zahraničí a kdy v Česku, jestli odpovídá inzerovaná výbava výbavě, kterou u vozu deklaruje výrobce, zda vozidlo není hlášené jako odcizené, jakou by mělo mít dle výrobce barvu, což by mohlo odhalit nezákonné předělání vozidla – tedy že by se mohlo jednat o úplně jiné vozidlo, kterému byla dána identita jiného vozidla, zda má mít dle výrobce řízení na levé či pravé straně, jak bylo v minulosti inzerované a za kolik a řadu dalších zajímavých a důležitých informací. Často můžete vidět také jeho fotografie z inzerce nebo po havárii i menší škodní události.

Nejčastěji se falešně uvádí německý původ vozu

Říkáte, že lze zjistit skutečný původ auta. Kolik procent ho má tedy zfalšovaný?

Každé páté dovezené ojeté auto. Nejčastěji se falešně uvádí německý původ a hned na druhém místě je český. Vychází to z naší analýzy 47 000 dovezených inzerovaných ojetých vozidel. Takže si myslíte, že si kupujete auto, které jezdilo jen v Česku a ono zatím projezdilo třeba půlku světa. Klidně by mohlo pocházet třeba z Ománu či Jihoafrické republiky. Ale díky přesvědčivému prodejci můžete mít pocit, že máte kvalitní českou ojetinu. Lze to udělat tak, že to nepoznáte ani ve velkém technickém průkazu. Bez prověření historie vozu nemáte šanci to zjistit. V případě falešného německého původu dochází k účelovým, třeba i několikadenním, registracím vozu v Německu před dovezením do České republiky. Ve velkém technickém průkazu je pak uvedena poslední země, ze které bylo auto dovezeno k nám – v těchto případech tedy Německo. Co na tom, že většinu svého života jezdilo auto na Ukrajině nebo v Rumunsku.

Kolik dovezených aut má podle vaší zkušenosti stočený tachometr?

Zhruba dvě pětiny. Je to o něco častější než u tuzemských aut, kde má stočený tachometr až každé třetí. K autům ze zahraničí nebylo před pár lety ještě moc informací, proto bylo jejich stáčení vždy tak lákavé. Dnes se podvodníci spoléhají na to, že lidi o tom, že se dá prověřit i auto se zahraničním původem, neví. A také na to, že německá ojetina je považována Čechy často stále za kvalitnější než ta tuzemská.

Dvě pětiny dovezených aut má stočený tachometr

A co havárie a poškození u zahraničních vozidel. Jedná se spíše o menší škody, nebo totální havárie?

U zahraničních aut najdete celou škálu škod. Vážně havarovaných je zhruba pětina, každé dvacáté auto je po totální havárii. Polovina havarovaných aut pak vykazuje více havárií či škod. Průměrná škoda dosahuje zhruba 9 tisíc eur, tj. zhruba 240 000 Kč, nejsou ale výjimkou i škody přesahují v přepočtu jeden milion korun. Havárie se často vyskytují i u luxusních aut, u těch je obzvlášť pro prodejce zajímavé je prodat jako nehavarovaná. Vše lze opravit tak, že laik škodu nepozná. A možností je také svařit dvě havarovaná auta v jedno. Nebo dát autu jinou identitu, aby se na jeho skutečnou historii nepřišlo.

Každé dvacáté auto je po totální havárii

A pak na ní opravdu přijít nelze?

Pro běžného člověka je to těžké. My k prověření vozu dáváme lidem návod na kontrolu originality identifikátorů vozu, díky čemuž mohou zjistit, zda se ve skutečnosti nejedná o jiné auto. Nikde nelze sehnat podrobnější a obsáhlejší návod než přes nás. Snažíme se lidem pomoci eliminovat opravdu všechna rizika. Pokud chtějí, mohou si u nás objednat i fyzickou kontrolu originality vozidla, na kterou poskytujeme 100 % garanci.

O tom, co všechno lze dnes o autech zjistit a odkud se berou data, hovořil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia

Historii auta s českým i zahraničním původem si můžete zkontrolovat na www.cebia.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Výběr článků