Nahradí vás v práci robot? Vědci ze Švýcarska srovnali ohrožení tisícovky profesí

Rozvoj technologií je nezadržitelný a některé profese jsou stále častěji nahrazovány zapojením umělých technologií. Vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu (EPFL) nyní vyvinuli algoritmus, díky kterému zjistili, které profese jsou v dohledné budoucnosti ohroženy.

Samotný algoritmus je pojmenovaný jako index rizika automatizace (ARI). Při výpočtu je zohledňováno hned několik aspektů, které jsou seřazeny podle důležitosti. Následně je vygenerováno číslo v rozmezí 0 a 1. Čím více se hodnota blíží nule, tím je daná práce ve „větším bezpečí před roboty“.

„Pokud se index ARI rovná jedné, pak to znamená, že stroje překonají lidskou sílu a schopnosti, které daná profese vyžaduje. Naopak pokud je ARI nula, znamená to, že technologie nemohou nahradit ani jednu lidskou schopnost, kterou profese vyžaduje,“ vysvětlili vědci v článku zveřejněném časopisem Science Robotics, který převzal britský The Telegraph.

Analýze bylo podrobeno téměř tisíc lidských profesí. S hodnotou ARI 0,43 vyšli z výpočtů nejlépe fyzici, kteří se zřejmě nemusí obávat, že by je v práci nahradil stroj.

Mezi nejméně ohrožené profese se dostali i neurologové, matematici, chirurgové, epidemiologové, astronomové, soudci, imunologové, patologové, psychiatři či chemičtí inženýři. Uprostřed žebříčku se umístili třeba policisté či veterináři.

Robotů přibývá. Výzvy ke zdanění jejich práce sílí

Ekonomika

Na opačné straně seznamu se ocitli s hodnotou ARI 0,78 zaměstnanci na jatkách. Dále pak zaměstnanci myček aut, uklízecích firem, obsluha jídelen, sanitáři, páječi, umývači nádobí či zaměstnanci ve fastfoodových kuchyních. Stroje by časem mohly nahradit i holiče a barmany.

Poměrně špatně se vedlo i uměleckým profesím, kdy se v seznamu 967 profesí umístili zpěváci a herci na 633., respektive 480. místě. Básníci pak skončili 239. a filmoví režiséři se umístili na 257. místě.

Jistou budoucnost nemají podle algoritmů ani modelky a modelové. Jejich práci prý androidi časem zvládnou také. O tom svědčí až 927. místo v žebříčku.

Anketa

Máte strach, že vás v práci nahradí robot?
Ano
10,8 %
Ne
86 %
Už se stalo
3,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 917 čtenářů.