Hlavní obsah
Zakladatel a šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg Foto: Jeff Roberson, ČTK/AP

Facebook nemá žádnou dohodu s Trumpem, prohlásil Zuckerberg

Společnost Facebook nemá žádnou dohodu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem a teorie v tomto směru jsou „směšné”. V dnešním rozhovoru se zpravodajským webem Axios to uvedl šéf této kalifornské společnosti Mark Zuckerberg. Reagoval tak na spekulace, že mezi jeho firmou a Trumpem existuje neformální úmluva o vzájemné ochraně zájmů.

Zakladatel a šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg Foto: Jeff Roberson, ČTK/AP
Facebook nemá žádnou dohodu s Trumpem, prohlásil Zuckerberg

„Také jsem ty spekulace slyšel, takže mi dovolte, abych se vyjádřil jednoznačně: Žádná dohoda jakéhokoli druhu neexistuje,” uvedl Zuckerberg. „Celá myšlenka nějaké dohody je vlastně docela směšná,” pokračoval.

Dohady kolem možné spolupráce mezi Facebookem a Trumpem pramení mimo jiné z přístupu stejnojmenné sociální sítě k některým kontroverzním příspěvkům prezidentova volebního štábu či ze zpráv o říjnové návštěvě Zuckerberga v Bílém domě, která zůstala utajená až do druhé poloviny listopadu, kdy o ní informovala televize NBC News.

„Zuckerberg potřebuje (a zdá se, že i dostává) výjimku, pokud jde o naštvané prezidentovy tweety a pohrůžky žalobami a regulacemi, kterým čelí jiné velké technologické společnosti. Trump potřebuje přístup k reklamním nástrojům Facebooku a k jeho virálnímu potenciálu. Oba muži dostávají, co chtějí, a je rozumné uvažovat o tom, zda jde o pouhý soulad zájmů, nebo je za tím něco víc,” napsal nedávno v článku na toto téma deník The New York Times (NYT).

Miliony dolarů za Trumpovu kampaň

Kampaň prezidenta Trumpa Facebooku za reklamy platí i miliony dolarů týdně a platforma loni uvedla, že nebude blokovat ani nepravdivá sdělení tohoto druhu, zatímco Twitter zavedl úplný zákaz politické reklamy. Facebook sice už několikrát zablokoval obsah Trumpova štábu, který porušoval jeho pravidla inzerce, i část zaměstnanců sociální sítě ale pobouřilo, když nezakročil proti prezidentovu květnovému vyjádření o tvrdém postupu bezpečnostních složek proti demonstrantům.

Jedno z nich se například týkalo situace po smrti černocha George Floyda v Minneapolisu, konkrétně policejních zákroků. „Když začne rabování, bude se střílet,“ napsal Trump nejprve na Twitter, následně se ale jeho příspěvek objevil také na Facebooku.

Podle červnové reportáže deníku The Washington Post to byla jen poslední ukázka „pětileté snahy Facebooku vycházet vstříc” současnému šéfovi Bílého domu. Firma prý už od roku 2015 zapracovává do svých pravidel výjimky pro kandidáta a následně prezidenta Trumpa, čímž „na další roky přetvořila světové informační bojiště”.

Americký prezident Donald Trump

Foto: Leah Millis, Reuters

„Jsem přesvědčen, že mají dohodu,” řekl NYT podnikatel Roger McNamee, který byl před lety jedním z prvních investorů Facebooku, ale nyní je jedním z nejvýraznějších kritiků Zuckerbergovy společnosti. Úmluva je podle něj „pravděpodobně spíš nevyřčená než explicitní”.

Kromě Zuckerberga tuto teorii odmítají i představitelé Trumpovy administrativy. Šéf Facebooku v novém rozhovoru vysvětloval, že je v kontaktu i s jinými státníky a že se vícekrát osobně setkal i s Trumpovým předchůdcem Barackem Obamou. „To, že jsem se sešel s hlavou státu, by nemělo být překvapivé a nesvědčí to o tom, že bychom měli nějakou dohodu,” uvedl.

Minulý týden pak při diskusi se svými podřízenými řekl, že v řadě bodů nesouhlasí s Trumpovými postoji. „Ať už je to imigrační politika, která je podle mě nejen nespravedlivá, ale myslím, že do budoucna zemi výrazně znevýhodňuje..., klimatické změny, kde podle mě kroky jako odstoupení od Pařížské dohody představují velký krok vzad pro celý svět,” odpověděl jednomu ze zaměstnanců Facebooku.

Bojkot reklamy

Kvůli laxnímu přístupu k projevům nenávisti vyzvaly jednotlivé společnosti k bojkotu reklamy především americké skupiny bránící lidská práva, které společně stojí za iniciativou Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk). Ta protestuje proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm těchto problémů má být přitom právě Facebook.

Například nezisková organizace Liga proti hanobení ADL v otevřeném dopise inzerentům uvedla, že reklamu Verizonu našla na Facebooku vedle videa, které obsahovalo antisemitskou rétoriku od konspirační skupiny QAnon.

Mezi stávkující podniky patří výrobce stavebnic Lego, mediální a filmová společnost Walt Disney, americký operátor Verizon, výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face. Marně byste hledali na této sociální síti také reklamy sítě kaváren Starbucks či britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se prakticky ihned po vyhlášení bojkotu nechal slyšet, že největší sociální síť na světě bude přísněji moderovat obsah zveřejněných příspěvků. Nenávistný obsah v reklamách bude zcela blokován a Facebook bude uživatele upozorňovat na problematické příspěvky.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků