Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Sezona rekordních nákupů na internetu začala. Češi během ní utratí 20 miliard

V internetových obchodech se rozjíždí nejvytíženější období roku, e-shopy čekají rekordní dny a týdny, které by měly vyvrcholit v pondělky 9. a 16. prosince. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi během předvánočního období utratí přes 20 miliard korun.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Sezona rekordních nákupů na internetu začala. Češi během ní utratí 20 miliard

Prvním zátěžovým dnem pro e-shopy je tzv. Černý pátek, neboli Black Friday, marketingový svátek spojený s výraznými slevami a výprodeji. Do Evropy dorazil původně z USA a stal se zde též velmi populárním. Navazuje na americký Den díkůvzdání a letos připadá na pátek 29. listopadu.

Zatímco běžné páteční útraty Čechů v internetových obchodech se pohybují okolo 320 milionů korun, poslední listopadový pátek se tato částka podle analytiků vyšplhá až k 800 milionům korun.

„Čekáme, že letos utratí Češi na Black Friday o 25 procent víc než minulý rok. Svou roli v tom hraje přibližně 18procentní růst trhu jako takového, vyšší kupní síla obyvatel i zvyšující se počet zapojených e-shopů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Jak se již stalo tradicí, utrácení během svátku všech slev zdaleka nekončí, ta hlavní nákupní sezona teprve přichází. „Očekáváme, že za období čtyř týdnů do Vánoc Češi utratí on-line přes 20 miliard korun. Nejvíce pak v týdnu od 9. prosince,“ uvedl Jan Vetyška z APEK.

Nejvyšších hodnot za jeden den pak podle odhadů APEKu dosáhnou obraty během dvou pondělků, a to konkrétně 9. a 16. prosince. „Letos připadá Štědrý den na úterý, což posunulo možnosti dodání dárků na poslední chvíli. S ohledem na vylepšené možnosti doručení zboží očekáváme, že spotřebitelé budou intenzivně nakupovat on-line až do poslední možné chvíle,“ doplnil Vetyška.

Češi pochopitelně vánoční dárky v e-shopech nakupují už zhruba od přelomu září a října. Letos by tak celkové předvánoční on-line prodeje dle očekávání APEKu měly přesáhnout 50 miliard korun.

Na poslední chvíli nečekejte, zboží nemusí dorazit

APEK tradičně doporučuje, aby zákazníci se svými objednávkami nečekali na poslední chvíli.

„E-shopy jsou na Vánoce dobře připravené, stejně tak dopravci. Přesto může nastat situace, kdy distribuci zbrzdí počasí nebo požadované zboží bude již vyprodáno. Proto by neměli nakupující nechávat zakoupení vánočních dárků na poslední moment,“ upozornil Vetyška.

„Na druhou stranu internetové obchody v uplynulých letech významně zvýšili pro své zákazníky dostupnost osobních odběrů zboží. Opozdilci či váhající kupující tak budou moci tento způsob dodání využít prakticky až do Štědrého dne.“

APEK obecně doporučuje objednat vánoční balíčky nejpozději ve středu 18. prosince. Pro pohodlné dodání a jistotu i v případě komplikací je pak nejvhodnější nakoupit do pátku 13. prosince.

Přepravci očekávají nárůst počtu balíků

Také přepravní společnosti očekávají, že letošní předvánoční sezona bude opět velmi náročná. Počítají dokonce s větším objemem zásilek, než tomu bylo v loňském roce.

Například společnost PPL letos předpokládá nárůst počtu balíků oproti loňské sezóně 10 procent. V tomto období se zvyšují denní objemy zásilek až o 50 procent oproti průměru ve zbytku roku. Meziroční růst oproti loňskému roku až o 20 procent očekává zejména u zásilek objednávaných z e-shopů.

„V loňském roce jsme doručili historický počet zásilek v jednom dni, a to 19. prosince 2018. Jednalo se o 202 038 zásilek. Letos očekáváme největší nápor 17. a 18. prosince a pravděpodobně se tomuto číslu opět přiblížíme. Pro letošek bychom měli být schopni do Vánoc doručit balíky, které přijmeme do 16. prosince,” doplnil Petr Horák z PPL. Zároveň doporučil, aby si zákazníci nechali před svátky balíky posílat do výdejních míst, PPL Parcelshopů, což je rychlejší a efektivnější varianta jak pro zákazníky, tak pro společnost.

Také společnost DPD očekává až o 60 procent větší objem zásilek oproti zbytku roku. Zákazníci pro výdej zboží mohou využít i výdejní místa Pickup.

„Sledujeme, že počet zásilek postupně roste již od začátku listopadu a vrchol očekáváme poslední týden před Vánoci,” uvedl Miloš Malaník z DPD CZ. Zákazníkům proto společnost doporučuje objednávat zboží tak, aby bylo předáno k přepravě nejpozději 18. prosince.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků