Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Pandemie pomohla malým prodejnám, lidé je upřednostňují před nákupními centry

Koronavirová krize změnila nákupní zvyklosti mnohých českých domácností. Obavy z nákazy ve větších nákupních centrech i omezení cestování měly vliv na to, že lidé mnohem více navštěvují menší prodejny potravin v blízkosti svého bydliště.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Pandemie pomohla malým prodejnám, lidé je upřednostňují před nákupními centry

„Než aby se lidé na jaře vydali do města na velký nákup a čelili riziku nákazy, raději volili prodejnu ve svém nejbližším okolí, typicky v malých a středně velkých obcích. Tento trend pozorujeme i nyní, kdy počet pozitivních případů výrazně roste,“ uvedl Roman Mazák z Družstva CBA

Úbytek malých prodejen by měl zbrzdit

Koronakrize podle Mazáka tak naplno ukázala, jak jsou právě malé prodejny potřebné. Jejich počet v posledních letech bohužel klesá, data ukazují, že každý rok po celém Česku zanikne i několik stovek těchto prodejen.

V loňském roce však tento pokles výrazně zpomalil a podle Mazáka by díky koronaviru trend úbytku mohl zbrzdit i letos. Lidé si totiž nově osvojují nákupy právě v menších typech prodejen blíže svému bydlišti. A pokud mají v prodejně k dispozici dostatečně široký sortiment za rozumné ceny, preferují tuto možnost i nadále.

Malým prodejnám nahrály i letní prázdninové měsíce, kdy lidé výrazně omezili cesty do zahraniční. Mnozí tak trávili dovolenou v tuzemsku nebo zůstávali více doma. Ukázalo se to i na tržbách prodejen v některých regionech, které díky specifickému létu narostly meziročně o zhruba 20 procent. Netýkalo se to přitom pouze turisticky atraktivních destinací.

Obrat rostl i přesto, že lidé více než v minulosti preferovali spíše levnější výrobky. Tento trend šlo podle Mazáka pozorovat již před prázdninami. „Usuzujeme, že části spotřebitelů se z hlediska příjmů koronavirová krize již dotkla, což se projevuje i na výdajích za potraviny. Z části je to podle nás dáno také tím, že lidé se připravují na ekonomické problémy a raději již nyní šetří,“ řekl Roman Mazák.

Parkovací místo je výhrou

Zmíněné snížení ochoty cestovat za nákupem podle Mazáka upozornilo i na další faktor, tím je benefit v podobě možnosti zaparkovat automobil v blízkosti prodejny.  Pokud se totiž Češi rozhodli pro nákup vypravit, raději než hromadnou dopravu využívali automobil.

„Již v době před koronavirem jsme pozorovali trend výrazného zpohodlnění spotřebitelů. I pro menší nákup si často zajedou autem, vyžadují proto možnost parkování u prodejny. Poslední měsíce pak tuto skutečnost jen podtrhly,“ doplnil Mazák.

Bohužel tuto možnost nenabízejí všechny malé prodejny, například v centrech měst. „Ukazuje se, že prodejna bez možnosti parkování je za aktuální situace odsouzena k pomalému zániku. Lidé jdou naproti komfortu, a pokud mají možnost volby, raději se vydají tam, kde mohou zaparkovat. Tyto prodejny tak jdou obratově nahoru,“ uvedl Mazák.

Rizika druhé vlny

Pandemie měla vliv i na způsoby placení, lidé mnohem častěji platili bezhotovostně. V době nouzového stavu totiž narostl podíl plateb kartou až na 80 procent, postupně se však vrátil k normálu, který se pohybuje okolo 35 procent. S případným nástupem druhé vlny je tak podle Mazáka pravděpodobné, že podíl karetních transakcí opět naroste. Ještě více pak může zesílit současný trend nakupování blíže svému bydlišti.

„Co stále vnímáme jako největší riziko, je zásobování České republiky. Při úplném uzavření hranic je naše země soběstačná zhruba ze 60 procent. Ohroženo je zásobování všech prodejen. A hlavně řetězců, které totiž většinu zboží dováží. Malé prodejny by pak hůře zvládaly celkové zásobování,“ dodal Mazák.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků