Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Padl další rekord, Češi loni utratili v e-shopech přes 200 miliard korun

Obraty internetových obchodů dosáhly v loňském roce rekordních částek. Omezené možnosti nakupování v kamenných prodejnách, ale i obavy z nákazy koronavirem mnohé Čechy přiměly pořizovat různé druhy zboží včetně potravin online.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Padl další rekord, Češi loni utratili v e-shopech přes 200 miliard korun

Statistikám a odhadům internetových prodejů se věnuje několik společností, z jejichž údajů vyplývá, že loňský rok obraty e-shopů trhaly rekordy. Podle dat společnosti Shoptet zaznamenaly české e-shopy za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019, když zákazníci v internetových obchodech nakoupili zboží za 217 miliard korun.

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ doplnil Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Rekordní obraty e-shopů potvrdil i další velký hráč na poli internetových prodejů - Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Z jejích údajů vyplývá, že zákazníci v internetových obchodech utratili zhruba 196 miliard korun. Podle metodiky APEKu tak podíl české e-commerce na maloobchodu v České republice přesáhl 16 procent, což znamená skokový růst o přibližně tři procentní body.

„Že bude pro e-shopy rok 2020 rekordní, to bylo zřejmé od jeho poloviny. S ohledem na koronavirovou krizi a nouzový stav v průběhu roku jsme sledovali prudký nárůst už od března. Přesto bylo nejúspěšnější období opět to předvánoční. Češi nakoupili na internetu od října do prosince dárky za více než 65 miliard korun,” uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Také podle dat společnosti Shopsys se loňské obraty velkých kamenných hráčů z online prodejů v porovnání s rokem 2019 vyšplhaly na dvojnásobnou hodnotu. Někteří z prodejců zaznamenali dokonce vícenásobné nárůsty.

Výrazný nárůst u prodejů potravin online

Lidé v e-shopech nejvíce utráceli za elektroniku, včetně tzv. bílého zboží, podle Shoptetu se na celkovém ročním obratu české e-commerce podílela 36 procenty. S pětinový podílem se v žebříčku prodejů na druhém místě umístila kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu e-shopů.

Výrazně se v loňském roce zvýšil zájem i o nákup potravin online. Data Shoptetu ukázala, že právě kategorie jídla a nápojů se dočkala až 42procentního meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech.

Vzrostly ale i prodeje zboží z kategorie hobby (o 37 procent), pravděpodobně díky většímu množství času, které loni lidé trávili doma, soudí odborníci Shoptetu. Zajímavostí může být i to, že online prodeje erotických pomůcek se meziročně zvýšily o třetinu.

Externí výdejny hrály prim

Nejčastěji lidé za objednané zboží platili online kartou, a to ve více než třetině nákupů. Každá čtvrtá platba byla prostřednictvím bankovního převodu. Dobírka zaznamenává pokles zájmu, loni ji volila zhruba čtvrtina lidí.

Co se týče způsobu dodání a převzetí zboží, e-shopy zaznamenaly výrazný zájem o externí výdejny. „Podle našeho předvánočního výzkumu mezi spotřebiteli si například vyzvednutí v externích výdejnách vybralo jako nejčastější způsob doručení objednávky 45 procent internetových nakupujících. Osobní odběry tak byly jednoznačně jedním z letošních trendů, stejně jako odběry z automatických boxů,“ doplnil Vetyška.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků