Hlavní obsah
Volha Gaz 21 Foto: Profimedia.cz

Investovat lze i do automobilů, cena veteránů v čase roste

V krizovém období jsou akciové trhy často jako na houpačce, nejistý je i cenový vývoj nemovitostí a ceny zlata teď míří k rekordním výšinám. Zajímavou investiční alternativou, a to nejen v turbulentních dobách, tak mohou být třeba obrazy, sbírky vín či historická auta.

Volha Gaz 21 Foto: Profimedia.cz
Investovat lze i do automobilů, cena veteránů v čase roste

Většina běžných automobilů samozřejmě časem na hodnotě ztrácí, a tak umět vybrat ty, které naopak na hodnotě získají, není podle odborníků vždy jednoduché.

„Klíčové je nalézt unikátní, sběratelsky ceněné a vzácné automobily. Jejich výjimečnost může být daná například omezenou mírou jejich produkce nebo dostupnosti. To může být podpořeno závodní nebo jinou zajímavou historií. Ceněné jsou například limitované edice vozů, které vznikly u příležitosti kulatých výročí automobilek,“ řekl Právu Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities.

Jeden z jejích fondů kvalifikovaných investorů, Engine Classic Cars, se na nákup a prodej raritních automobilů zaměřuje.

Zajímavé výnosy s vůní benzínu

Cena zajímavých veteránů, jejichž výroba se ukončila už před mnoha lety a postupně tak jich je na trhu k mání stále méně, postupně roste. Investoři o ně projevují zájem buď z nostalgie, nebo podobně jako v případě umění kvůli diverzifikaci svých investic. A výnosy s vůní benzínu mohou být podle Křečka velmi zajímavé: fondu Engine Classic Cars se v posledních dvou letech dařilo dosahovat cíleného ročního výnosu osm procent ročně.

Úspěšnost investic do sběratelských vozů je v poslední době podpořena rostoucí poptávkou v asijských zemích. Daří se jim ale i na trzích ve východní Evropě, kde přibývá zájemců o lukrativní aktiva, jako jsou právě sběratelské automobily.

„Často jsme svědky, kdy dětská záliba ve sbírání modelů autíček přeroste v dospělosti do podoby sbírání veteránů. Investoři mívají největší zájem o automobily, s kterými si hráli v dětství. Je v tom mnoho emocí a nostalgie. Co se týče značek, vévodí Ferrari, Porsche, Bugatti, Mercedes, Rolls Royce, Jaguar a Aston Martin. V Česku je zájem například o značky Praga či Laurin a Klement,“ upozornil Křeček.

Jak dále uvedl, na rozdíl od akcií je trh se sběratelskými vozy stabilní. „Připodobnil bych ho k realitnímu trhu, kde se na koronavirus zareagovalo omezením množství prováděných transakcí. Pokles cen zatím nezaznamenali. Doufáme, že se na trh dostanou kousky, které na něm dlouho nebyly. Vidíme to jako příležitost k nákupu. Nicméně neočekáváme, že by docházelo k výraznému zlevňování sběratelských vozů. Jedná se o relativně malý trh, kde se vždy mohou objevit noví nadšenci,“ dodal Křeček.

Carevna Volha i za více než sto tisíc

Ne každý si pochopitelně hned může dovolit kupovat ferrari. Vyhledávaným veteránem se v posledních letech stává třeba i Škoda 105, která se u nás vyráběla v letech 1976 až 1988. Zatímco ještě nedávno byla k mání takříkajíc za hubičku, dnes si nachází kupce za desetitisíce korun. Samozřejmě vždy záleží na tom, v jakém je konkrétní auto stavu.

Bugatti Type 35 Nostalgic Edition

Foto: Milan Malíček, Právo

V Česku je stále registrováno také více než 1100 vozů Volha Gaz 21. Jejich průměrné stáří je 54,5 roku. Luxusní sovětský vůz přezdívaný „carevna“ se přestal vyrábět před 50 lety. Ceny „careven“, které byly za minulého režimu určeny především pro státní správu, jako služební auta státních podniků, případně pro policii či taxislužbu, před renovací začínají na desítkách tisíc korun.

Zachovalé nebo renovované „carevny“ pak vyjdou podle automobilového analytika Antonína Šípka na více než 100 tisíc korun. „Běžný český motorista neměl v minulosti moc šancí takovýto vůz vlastnit. Výjimečným pro motoristy se tento automobil stal až mnohem později, a to jako ceněný veterán,“ uvedl Šípek.

Za koronakrize vzrostl zájem o luxusní vozy

Zůstatková hodnota aut je individuální podle konkrétní značky nebo i daného modelu. Dlouhodobě jedny z nejlepších zůstatkových hodnot, které jsou dány zejména spolehlivostí vozu, má podle odborníků například japonská značka Lexus.

„Od začátku roku do března byly prodeje skvělé. V dubnu jsme vlivem koronavirové situace zaznamenali zásadní pokles, ale v květnu prodeje již opět rostly. Měsíc červen byl co do počtu objednávek dokonce nejúspěšnějším červnem v historii značky Lexus na českém trhu, zaznamenali jsme třicet objednávek. I měsíc červenec se zatím vyvíjí velice pozitivně,“ řekl Právu manažer značky Jakub Květoň. Podle něj je tak reálné, že i přes koronakrizi se prodeje lexusů v ČR nebudou příliš lišit od těch loňských.

To, že i za koronakrize se prodejům luxusních aut u nás poměrně dařilo, potvrzuje i Petra Suchánková ze společnosti Auta Super. Ta prodala během května a června celkem 150 vozů prémiových značek, meziročně o třetinu aut víc. „Největší zájem byl o nové modely značky Mercedes a o vozy prémiových značek do dvou let stáří,“ uvedla Suchánková.

Nejdražším prodaným bylo podle ní Porsche 911 Turbo S, za které kupující zaplatil přes sedm milionů korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků