Hlavní obsah

Zabavené jachty oligarchů polykají miliardy. Kdo to bude platit?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Říká se, že provoz megajachty stojí ročně 15 až 20 procent její pořizovací ceny. Ale kdo platí ty miliony, když úřady plavidlo zabavily? A co se stane, když se o ně nepostarají?

Foto: Francisco Ubilla, ČTK/AP

Španělská stráž v Palmě de Mallorca zabavuje jachtu Tango patřící ruskému oligarchovi Viktoru Vekselbergovi.

Článek

Alexej Mordašov převezl Nord ze Seychel přímo do Vladivostoku, Vladimir Putin nechal dopravit Graceful do Kaliningradu ještě předtím, než Rusko napadlo Ukrajinu.

Ne každému ruskému oligarchovi se však podařilo uniknout se svým skvostem do bezpečného přístavu. Nejméně třináct lodí v celkové hodnotě 2,25 miliardy dolarů (50,7 mld. korun) nesmí opustit své současné kotviště a některé úřady oficiálně zabavily. Co se vlastně s loděmi děje? A kdo se stará o jejich údržbu?

Drobné nestačí

Průběžný servis je nezbytný pro údržbu megajachty i pro životní prostředí. A je neuvěřitelně drahý.

Další jachta oligarchy zabavena. I když byla maskována jinou vlajkou

Zahraniční

Benjamin Maltby, odborník na jachtařské právo, řekl serveru Business Insider, že provozní náklady na loď Andreje Melničenka, která se nachází v italském Terstu a jejíž kupní cena údajně činí 600 milionů dolarů (13,5 mld. korun), lze podle něj očekávat 115 milionů dolarů (2,6 mld. korun). Každý rok. Obrovské částky pocházejí z nákladů na zaměstnance, opravy, pohonné hmoty, pojištění, daně a horentní poplatky za kotviště.

Kdo to zaplatí?

Pokud by se však majitel kvůli sankcím nemohl nebo nechtěl o plavidlo starat, musel by to udělat někdo jiný. Kupříkladu britské právo stanovuje dokonce povinnost péče, protože úřad se zabavením stává zástavním věřitelem a musí zachovat hodnotu. Není však zřejmě vůbec jasné, kdo nakonec účet zaplatí. Jak uvádí list The Washington Post, provozovatelé přístavu La Ciotat, kde před několika týdny zakotvila loď Amore Vero, pilně vypisují faktury. Loď údajně patří Igoru Sečinovi, ten to však popírá. Francouzská vláda také nic neplatí.

Francie zablokovala dvě jachty patřící ruskému oligarchovi Kuzmičevovi

Válka na Ukrajině

„Pokračujeme ve vystavování faktur,“ řekla Alice Boisseauová, v loděnicích La Ciotat odpovědná za komunikaci. Na otázku, kdo účet zaplatí, odpověděla: „To nevíme.“

Tikající časované bomby

„Špatně udržovaná loď může začít chátrat během několika týdnů,“ vysvětluje Anna Barfordová, vedoucí sekce námořní dopravy v ekologické organizaci Stand.earth. Zanedbání péče podle ní spustí řetězovou reakci: odpadní vody z jachty se mohou stát nebezpečnými pro ryby, a jakmile dojde k úniku ropy, škody v okolních vodách se dají jen těžko zastavit.

Pokud jachta stojí v přístavu dlouho bez jakékoliv péče a vykazuje odpovídající poškození, hrozí také odebrání osvědčení o způsobilosti k plavbě, což následně vede ke zrušení pojištění. Pokud by došlo k úniku ropy, nikdo by za vyčištění nezaplatil.

Reklama

Výběr článků

Načítám