Hlavní obsah
V ideálním případě by měla dálnice D3 končit až v Rakousku. Foto: Mapy.cz

Stavba dálnice Posázavím naráží na tuhý odpor

Výstavba středočeské části dálnice D3, která počítá mimo jiné s budováním tunelu u Luk pod Medníkem či překlenutím Sázavy nejvyšším mostem v Česku, se potýká se značným odporem obcí i občanských sdružení. Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) trvají na trase přes Posázaví, kterou potvrdil i Nejvyšší správní soud. Připouštějí ale, že zahájení stavby podle plánu za čtyři roky je nejisté.

V ideálním případě by měla dálnice D3 končit až v Rakousku. Foto: Mapy.cz
Stavba dálnice Posázavím naráží na tuhý odpor

Aktuálně iniciativa Alternativa středočeské D3 kritizuje, že ŘSD požádalo ministerstvo životního prostředí (MŽP) o prodloužení povolení EIA, které přitom již jednou prodlouženo bylo a je zastaralé. Žádá, aby MŽP žádost zamítlo a nechalo si doplnit podklady pro nové.

„Nejde přitom o drobnosti, rozpory mezi aktuálním stavem a jeho popisem v EIA jsou podstatné. Některé obce v daném území doznaly nadpolovičního nárůstu počtu obyvatel. Původní posouzení vůbec nezahrnuje zásadní skutečnosti, např. že byl dokončen IV. železniční koridor, před dokončením je dostavba D4, částečně je modernizována silnice I/3,“ řekl za iniciativu Roman Andres.

Je alarmující, že stát stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším a nejvíce riskantním
Roman Andres, Alternativa

Sdružení usiluje o to, aby se D3 ve středních Čechách vůbec nestavěla, dopravu má usnadnit dokončení obchvatů obcí. Argumentuje i tím, že spojení Praha–České Budějovice zajistí brzo asi 30 kilometrů vzdálená souběžná D4.

„Je alarmující, že stát prostřednictvím ministerstva dopravy i přes obrovské aktuální problémy stále trvá ze všech variant řešení na tom nejdražším, nejkomplikovanějším a nejvíce riskantním,“ dodal Andres.

Platnost EIA vydaného v roce 2012 a prodlouženého v roce 2017 o pět let měla skončit začátkem roku 2022. ŘSD ale v listopadu 2021 požádalo ministerstvo životního prostředí o jeho prodloužení. Díky tomu, že ŘSD podalo žádost o prodloužení před vypršením platnosti, stanovisko EIA stále platí.

MŽP Právu potvrdilo, že žádost o prodloužení platnosti obdrželo, upozornilo nicméně, že zákon pro vyřízení neukládá žádnou lhůtu. „Pokud MŽP shledá nějaké nedostatky, vyzve oznamovatele k doplnění,“ uvedla mluvčí Dominika Pospíšilová.

Trasa je daná, ČR tu stavbu potřebuje
Martin Kupka

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého zatím žádné takové požadavky na doplnění nepřišly.

„Předpoklad realizace stavby je v letech 2026–2029. Skutečný termín zahájení je ovšem závislý na získání všech pravomocných povolení a pozemků potřebných k realizaci. Veškeré správní procesy v rámci územní přípravy však provází velký odpor občanských sdružení a dochází k blokaci a účelovému zdržování všech správních procesů a k odvolávání se proti všem vydaným správním rozhodnutím,“ dodal Studecký.

Podobu přemostění údolí nad Sázavou by mohla řešit architektonická soutěž, řekl v neděli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při dobrovolnické akci. Úklid okolí řeky probíhal mimo jiné v okolí Žampachu, což je část Jílového u Prahy. Zde by měl hluboké údolí Sázavy překonávat 113 metrů vysoký most o délce 787 metrů.

Středočeské úseky D3 mají umožnit další spojení Benešovska s Prahou a dopravně odlehčí i dálnici D1. „Trasa je daná, ČR tu stavbu potřebuje. Půjde o to, najít takové technické řešení, aby do krajiny dálnice zasáhla co nejcitlivěji,“ řekl Kupka ČTK.

Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha–Jílové, Jílové–Hostěradice, Hostěradice–Václavice, Václavice–Voračice a Voračice–Nová Hospoda.

Anketa
Jste pro stavbu D3 přes Posázaví?
Ano/spíše ano
71 %
Ne/spíše ne
22.8 %
Je mi to jedno
6.2 %
Celkem hlasovalo 4606 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků