Hlavní obsah

Soud zrušil vymezení nové ranveje u pražského letiště. Kraj podá kasační stížnost

Právo, Petr Janiš
Praha

Letiště Václava Havla zatím nemůže získat územní rozhodnutí pro chystanou problematickou paralelní dráhu, o které loni požádalo černošický stavební úřad. Krajský soud v Praze totiž minulý týden zrušil vymezení ranveje ve středočeském územním plánu. Kraj nesouhlasí a pošle Nejvyššímu správnímu soudu kasační stížnost, rozhodli radní v pondělí.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Pražské ruzyňské letiště Václava Havla

Článek

Soud vyhověl žalobě, již podaly radnice pražského Suchdola a Nebušic a jeden občan. Zrušil část druhé aktualizace zásad územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje, jde o dokument nadřazený územnímu plánu. Soudu chybělo vyhodnocení tzv. kumulativních vlivů více staveb na okolí. Vedle paralelní dráhy, která by se městu přiblížila asi o půldruhého kilometru, jde o silniční okruh a stavbu železnice.

Tyto vlivy byly podle soudu při rozhodnutí opomenuty a „celkový výsledek hodnocení nemůže působit věrohodně, a naopak může vyvolávat dojem manipulace se vstupními daty za účelem dosažení příznivějšího výsledku. Z tohoto důvodu soud považuje vytýkané pochybení za závažný systémový nedostatek,“ stojí v odůvodnění rozsudku.

Na pražské letiště se začínají vracet lidé, stále jich je však skoro o 100 procent méně než loni

Ekonomika

Podle středočeských radních ale soud nevyhověl celé žalobě, jen „shledal nedůvodnými všechny žalobní body, až na námitku nedostatečného vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů“.

„Středočeský kraj se rozhodně s rozhodnutím soudu neztotožňuje a je názoru, že soudu nepřísluší hodnotit tak vysoce odbornou činnost, a je přesvědčen, že autor vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území zmíněné vlivy dostatečně vyhodnotil,“ sdělila Právu za kraj Helena Frintová. Kraj podá kasační stížnost. Bez souladu s územním plánem nemůže běžet pro stavbu klíčové územní řízení.

Rozšiřování terčem kritiky

Rozhodnutí soudu naopak přivítala iniciativa 55miliard.cz. „Je to výborná zpráva, protože soud dal za pravdu těm, kteří tvrdí, že riziko nárůstu hluku a znečištění ovzduší je v tomto případě vysoké. Kromě toho je to dobrá zpráva i pro klima, protože nová letištní dráha způsobí další nárůst emisí skleníkových plynů,“ řekl spoluzakladatel iniciativy Vít Masare (SZ).

K paralelní dráze se minulý týden kriticky vyslovili pražští senátoři, první místopředseda Senátu Jiří Růžička (za TOP 09) označil rozšiřování letiště za „nápad bezohledných a pouze do svého zisku zahleděných šílenců“.

Největší ranvej na pražském letišti prochází jarní údržbou

Cestování

Požadavek na vyhodnocení kumulativních vlivů ranveje vznášeli minulý týden i zastupitelé Prahy 6, nakonec ho zdejší koalice ODS, TOP 09, STAN a KDU-ČSL nepodpořila. Stejně tak odmítla požadavek na nové vyhodnocení dopadů ranveje na životní prostředí EIA.

Zastupitelé Prahy 6 se jen shodli, že trvají na svých před mnoha lety formulovaných připomínkách k ranveji a že žádají jasný postoj hlavního města ke kauze. Plány na rozšiřování letiště ale už kritizoval primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).

Letiště připravuje výstavbu paralelní ranveje kvůli potřebě rozšířit maximální kapacity. Loni odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících a ocitlo se tak na hraně své kapacity. Výstavba dráhy by měla podle stávajících plánů začít za pět let a stát by měla okolo devíti miliard korun. Dalším velkým projektem letiště je rozšíření druhého terminálu za 16 miliard Kč. To by mělo být dokončeno do roku 2028.
Zdroj: ČTK

Reklama

Výběr článků

Načítám