Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Škoda Auto

Odbory spekulují o přesunu části výroby Fabie k Seatu

Podle odborů automobilky Škoda Auto se spekuluje o tom, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat, který patří do koncernu Volkswagen stejně jako Škoda, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář.

Ilustrační foto Foto: Škoda Auto
Odbory spekulují o přesunu části výroby Fabie k Seatu

Nynější šéf Seatu Luca de Meo odchází. „Bude velmi zásadní, kdo nyní vedení Seatu převezme, je to pro nás riziková situace,“ dodal předseda Povšík.

Seat se vyrábí ve Španělsku, závody má také v ČR, Portugalsku, Slovensku, Německu nebo Alžírsku.

V ohrožení je podle odborů stále také výroba Superbu v Česku. „Přetahujeme se o produkty. Ohrožen je nadále model Superb, o němž mělo být rozhodnuto do konce roku, zatím k tomu ale nedošlo,” dodal Povšík. Podle něj se měl začít Superb vyrábět společně s Volkswagenem Passat v novém závodě v Turecku, jeho příprava ale byla pozastavena kvůli tamní napjaté situaci.

„Do budoucna zůstává ale vize, že Superb od nás půjde pryč, případně vytíží jiný ze stávajících závodů Volkswagenu v Evropě,” uvedli odboráři.

Budoucnost jednotlivých modelů musí odbory zohlednit v blížícím se kolektivním vyjednávání o růstu mezd. První kolo vyjednávání se uskuteční 11. února, kde obě strany předloží své návrhy.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává celosvětově téměř 39 000 zaměstnanců, v ČR téměř 34 000 lidí.

Vyjednávací tým odborů již má stanovený minimální růst mezd, který bude požadovat. Dosáhnout ho chce všemi možnými prostředky, odbory již například zahájily přípravu časově neomezené stávky. K té by ale odbory podle týdeníku přistoupily až v krajním případě, kdy selžou ostatní metody.

Letošní vyjednávání bude podle odborů velmi náročné. Dá se očekávat, že firma bude tlačit na minimální nebo žádný růst mezd. Zároveň je prý možné, že bude požadovat uzavřít kolektivní smlouvu na čtyři roky, což odbory odmítají.

Současná kolektivní smlouva platí do 31. března. Tarifní mzdy zaměstnanců v automobilce Škoda Auto vzrostly s platností od 1. dubna o 2500 korun měsíčně. Průměrná hrubá mzda zaměstnance, který je odměňován na základě tarifů, činila v roce 2018 ve společnosti 51 275 Kč.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků