Hlavní obsah

Češi přišli na chuť pivu z plechovky

Objem piva prodaného v plechovkách se rok od roku zvyšuje. Ještě na přelomu tisíciletí zcela okrajový pivní obal je dnes druhý nejvýznamnější po skle (a sudech pro hospody) a před PET lahvemi. Za loňský rok to zatím vypadá tak, že přírůstek objemu piva stáčeného do plechovek zhruba odpovídá úbytku objemu zlatavého moku stáčeného do PET lahví. Sklo zůstalo na svém.

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

V čem se v ČR prodává pivo. V grafu chybí cisterny a minisoudky, které mají dohromady podíl nízkých jednotek procent. Součet křivek proto není 100.

Přejít před obsah vložený z jiného webu.
Článek

Jak informovala výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) Martina Ferencová, do konce listopadu se prodej plechovkového piva zvýšil o 66 300 hektolitrů, naopak o 69 000 hektolitrů klesl prodej piva v plastových obalech.

Meziroční přírůstek prodejů v plechovkách podle dostupných informací agentury AC Nielsen činil 14 procent (údaje jsou za 11 měsíců, bez prosince).

Přitom na plechovky připadla v roce 2018 asi desetina celkových prodejů, v plastech se prodávalo okolo pěti procent piva.

Kromě plusů také minusy

Zvyšující se odbyt piva v plechovkách potvrzují největší tuzemské pivovary. „Nejvíce piva prodáváme v lahvích a v sudech. Na třetím místě jsou plechovky, u těch však zaznamenáváme meziročně největší nárůsty. Jejich prodeje rostou od roku 2015 dvojciferným tempem,“ uvedl pro Právo Zdeněk Kovář za Plzeňský Prazdroj.

Největší tuzemská pivovarnická skupina v plechovkách prodává okolo 18 procent produkce. V nošovickém Radegastu, který je součástí skupiny, se dokončuje velká linka na stáčení piva do plechovek za 600 milionů korun, hlavně pro značku Radegast, ale i neal­koholický Birell včetně jeho ochucených variant.

Gambrinus skončí s PET lahvemi

Ekonomika

„Výhodou plechovek je nízká hmotnost a možnost rychlého vychlazení piva. Nevýhodou pak množství odpadu. Vážně se proto zabýváme i jeho sběrem, tříděním a recyklací. Naše plechovky jsou již dnes z poloviny vyrobené z recyklátu,“ dodal Kovář.

Podle mluvčí Pivovarů Staropramen Denisy Mylbachrové si zákazníci dopřávají pivo v plechu při cestování nebo si je kupují na chatu. „Za 11 měsíců loňského roku nám prodeje piva a pivních mixů v plechovkách ve srovnání s rokem 2018 vzrostly o 29 procent, tedy dvakrát rychleji, než o kolik se zvýšil jejich prodej celorepublikově,“ uvedla.

Několikaprocentní nárůst prodeje piva v plechovkách vykazuje v posledních letech i přerovský Pivovar Zubr. Kvůli rostoucí poptávce investoval v roce 2017 zhruba 15 milionů korun do modernizace stáčecí linky.

Zvyšuje se zejména export plechovkového piva, které přerovský pivovar vyváží do Švédska a do asijských zemí. Podle ředitele pivovaru Tomáše Pluháčka je za růstem obliby piva v plechovkách i to, že Češi více než dříve pijí pivo doma a do ledniček dávají místo lahví skladnější plechovky. „Plechovka je pohodlný obal i na cesty, nemusí se vracet a je lehčí,“ dodal.

Investice do linky se ne vždy vyplatí

Zdaleka ne všude se zhléd­li v plechovkách. Pivovarům v Královéhradeckém kraji se stáčení piva do plechovek ekonomicky nevyplatí.

Výhradně do skleněných obalů a klasických sudů stáčí pivo například trutnovský pivovar Krakonoš s ročním výstavem okolo 125 tisíc hektolitrů.

„Nejsem milovník plechovkového piva ani PET lahví. Stáčíme pivo do skla a do sudů. Vyhovuje nám to, nic na tom měnit nehodláme,“ řekl ředitel a spolumajitel pivovaru Karel Janko.

Pivní trh se mění, do módy jdou kyseláče

Muži

Náchodský pivovar Primátor, proslulý svými speciály, je na tom podobně. Produkuje okolo 130 tisíc hektolitrů piva ročně a do plechovek stáčí na zakázku mimo pivovar jen jedno až dvě procenta své produkce. I když těmto obalům přiznávají určité výhody, o pořízení vlastní linky Náchodští neuvažují.

„Nevlastníme stáčecí linku, což nás zásadně limituje. Od loňska si pivo necháváme stáčet do plechovek v pivovaru Svijany, který má stejného majitele. Výrobu nám to i tak zdražuje. Něco stojí převoz piva, něco samotné plnění,“ uvedl obchodní ředitel Martin Ardelt.

Recyklovat plechovky? diví se spotřebitelé

Řada pivovarů podle Ferencové spolupracuje se společností Eko-kom. Podle ČSPS ale právě třídění plechu zaostává za ostatními odpady, jako jsou papír, plasty a sklo. „Až 18 procent občanů neví, že i tento materiál lze recyklovat,“ upozornila.

Problém je i v nedostatečné síti sběrných míst. V Česku se však již nachází okolo 7000 šedých kontejnerů na použitý kov a stále jich přibývá. Podle ini­ciativy Zálohujme.cz ale systém třídění není dostatečný, nestíhá reagovat na růst prodejů.

Přes 65 procent nápojových plechovek v ČR stále končí ve směsném odpadu nebo v přírodě, varují ekologové.

Foto: Martin Havelka, Novinky

V čem se v ČR prodává pivo. V grafu chybí cisterny a minisoudky, které mají dohromady podíl nízkých jednotek procent. Součet křivek proto není 100.

Anketa

Kupujete si pivo v plechovce?
Ano
61,2 %
Ne
38,8 %
Celkem hlasovalo 472 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Pivní trh se mění, do módy jdou kyseláče

Pivní trh se stále mění a přicházejí nové pivní styly, řekl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich při čtvrtečním vyhlašování cen pro nejlepší piva,...

Výběr článků

Načítám