Hlavní obsah

Boeing se snaží zachránit zaříznutím „maxů”. Ztráty budou astronomické

Právo, CNN, ČTK, brw

Rozhodnutí zastavit od ledna výrobu letadel 737 MAX přijde americkou firmu Boeing až na miliardu dolarů (téměř 23 mld. Kč) měsíčně. Tvrdí to část analytiků, kteří poukazují na to, že firma nemá v úmyslu propouštět lidi a patrně poskytne i podporu dodavatelům. Ti evropští ale potíže pocítí a jejich akcie už v úterý oslabovaly. Z problémů Boeingu a jeho „maxů“ naopak těží evropský Airbus.

Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Boeingy 737 MAX uzemněné na mezinárodním letišti v Moses Lake v americkém státě Washington.

Článek

„Odhadujeme, že Boeing má z výroby letadel MAX ztrátu skoro dvě miliardy dolarů měsíčně, po zastavení výroby se to ale až na nulu nesníží,“ sdělili analytici banky JPMorgan.

Podle nich kvůli nákladům na zaměstnance a podpoře klíčových dodavatelů, jako je Spirit AeroSystems, více než polovina těchto ztrát zůstane. Analytici společnosti Jefferies pak ztráty odhadují na 730 milionů dolarů měsíčně.

Zastavení výroby letadel 737 MAX, která po dvou haváriích s 346 oběťmi nesmějí od jara do vzduchu, oznámil Boeing v pondělí. Pozastavení zdůvodnil především tím, že schvalovací proces provozu letadel u amerického Federálního úřadu pro letectví se přesouvá do roku 2020 a že není jasné, kdy a za jakých podmínek se stroje vrátí do provozu.

„Nyní máme na skladě asi 400 letadel. Rozhodli jsme se upřednostnit jejich doručení a od ledna dočasně pozastavit produkci v programu 737,“ sdělila firma. Z provozu v Rentonu u Seattlu ale nepropustí žádného z 12 tisíc zaměstnanců. Neplánuje pro ně ani nucenou dovolenou. Budou dál pracovat na pozicích souvisejících s letadly 737, případně je dočasně přeřadí na jiné projekty.

Dodavatelé Boeingu ztrácejí, Airbus se raduje

Akcie evropských dodavatelů Boeingu v reakci na rozhodnutí v úterý klesaly. Šlo o firmy Senior a Safran, ale i menší dodavatele, jako je Melrose Industrie. V pondělí padaly také akcie hlavního dodavatele Boeingu, firmy Spirit AeroSystems. Akcie Airbusu, tedy hlavního konkurenta, naopak zpevňují.

Boeing čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří zahynuli při nehodách strojů 737 MAX v Indonésii a Etiopii. Firmu vyšetřuje ministerstvo spravedlnosti a Kongres.

Nepříjemnost pro Trumpa

Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma společnosti Czech Fund, přerušení výroby „maxů“ není dobrou zprávou pro amerického prezidenta Donalda Trumpa. „V prvním příštím čtvrtletí, kdy zastavení produkce nastane, totiž kvůli němu dojde k poklesu výkonu celé americké ekonomiky,“ vysvětlil.

I tak by se podle něj přerušení výroby problémových boeingů nakonec nemělo projevit v celoročních číslech, protože americká ekonomika je natolik velká, že je dokáže vstřebat.

„Přesto jde o nepříjemnost, zvláště pro Trumpa, který chce být příští rok znovu zvolen, a máloco mu šance bere tolik jako škobrtání, ba dokonce útlum ekonomiky,“ uzavřel Kovanda.

Reklama

Související články

Aerosalon v Dubaji potvrdil převahu Airbusu

Na aerosalonu v Dubaji se podle serveru Gulf News uzavřely v civilním sektoru obchody za 48,8 miliardy dolarů (1,1 mld. Kč). Zatímco americký Boeing získal...

Boeing se novým letadlem vůbec nepochlubil

Bez přítomnosti sdělovacích prostředků, zákazníků z řad dopravců, bez fanfár. Tak podle magazínu Fortune vypadalo závěrem minulého týdne přivítání nového...

Výběr článků

Načítám