Dohoda se týká šesti továren VW v západním Německu, kde pracuje kolem 100 tisíc zaměstnanců. Její součástí je také garance zachování dosavadního počtu pracovních míst v továrnách až do konce roku 2011.

Odbory upřesnily, že týdenní pracovní doba v automobilce bude flexibilní, od 25 do 33 hodin. Za přesčas dostanou zaměstnanci zaplaceno až po odpracování 33 hodin týdně. Automobilka původně chtěla prodloužit pracovní dobu až na 35 hodin týdně.

Zvýšení pracovní doby je součástí snah společnosti výrazně snížit výrobní náklady na její vozy, jako Golf, které se sice prodávají dobře, avšak zisk z jejich prodeje je nízký. VW má nejvyšší mzdové náklady v odvětví. Obě strany se také dohody, že nový model Golf a další zatím blíže nespecifikovaný nový model se budou vyrábět v sídle automobilky ve Wolfsburgu. Má se tak plně využít kapacita továrny, která činí 460 tisíc vozů ročně. Ta v současnosti není zcela využita. Kromě Wolfsburgu má VW továrny také v západoněmeckých městech Hannover, Kassel, Emden, Braunschweig a Salzgitter, napsaly agentury AP a Reuters.

Volkswagen je jedinou firmou v Německu, která se svazem IG Metall sjednává mzdy samostatně. Koncern tak platí zaměstnancům o 11 procent více než konkurence. Management dává najevo, že jeho cílem je tuto výjimku odstranit, protože je jednou z příčin vysokých ztrát německých továren.

Ve Volkswagenu neživoří

Zaměstnanci automobilového průmyslu v Německu patří k nejlépe placeným na světě a konkrétně zaměstnanci Volkswagenu si průměrně vydělají až o pětinu více než zaměstnanci v jiných strojírenských podnicích.

Společnost Volkswagen koncem května zvýšila odstupné německým zaměstnancům, kteří dobrovolně odejdou z firmy, na zhruba 95 000 až 250 000 eur. [celá zpráva]