Hlavní obsah

Češi kvůli emisím žalují VW už o 730 miliónů

Právo, jn, svj

Koncern Volkswagen (VW) čelí již tři roky skandálu s falšováním testů emisí u vozů s naftovými motory. Kauza vypukla v září 2015 a ve světě se týkala jedenácti miliónů aut, včetně 94 tisíc v Česku.

Foto: Shannon Stapleton, Reuters

Loga Volkswagenu u autosalónu v New Yorku

Článek

Společnost Safe Diesel, která zastupuje poškozené na českém trhu, v průběhu týdne oznámila, že eviduje už 3320 žadatelů o odškodnění. Pro každého z nich požaduje Safe Diesel žalobou na VW, podanou u Obvodního soudu pro Prahu 8, odškodné ve výši 220 tisíc korun. Celková žalovaná částka tak činí 730,4 miliónu korun.

„Poškození spotřebitelé se mohou hlásit i nadále na webu www.safediesel.cz, a jejich nárok ke společné žalobě připojíme,“ uvedl advokát František Honsa z kanceláře BBH, který poškozené zákazníky před soudem zastupuje.

Odškodnění se domáhají stovky tisíc vlastníků kauzou dotčených vozidel v celé Evropě. V USA vyplatil Volkswagen majitelům dotčených vozů odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (111 až 218 tisíc korun). Nabídl jim rovněž opravu či zpětný odkup jejich vozu. V Německu koncern VW akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur.

Volkswagen v úterý informoval, že servisní akcí na odstranění softwaru pro obcházení homologačního měření emisí už v Česku prošly téměř dvě třetiny z dotčených 157 tisíc dieselových vozů koncernu VW. Pozvánku k dobrovolné návštěvě opravny dostali již všichni majitelé.

Tajné dohody?

Volkswagen teď čelí dalším problémům. Evropská komise (EK) oznámila, že zahájila rozsáhlé vyšetřování, zda VW s dalšími německými automobilkami BMW a Daimler v rozporu s pravidly EU neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. [celá zpráva]

„Výsledkem dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si auto šetrnější k životnímu prostředí, i když takovou technologii měli výrobci k dispozici,“ nechala se slyšet komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Ze skupiny Volkswagen, do níž patří i Škoda Auto, se vyšetřování týká německých značek Volkswagen, Audi a Porsche. Pokud se prokáže, že firma porušila pravidla EU, může dostat pokutu ve výši až deseti procent jejího globálního obratu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám