Řidič autobusu, tramvaje či trolejbusu si v roce 2016, za který mají statistici poslední kompletní údaje, vydělal 28 332 korun.

Pro srovnání, řidiči osobních a malých dodávkových automobilů a taxikáři si podle statistik mezi roky 2012 a 2016 polepšili o osm procent na průměrných 21 199 korun. Průměrná mzda řidičů nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel vzrostly o 15 procent na 21 310 korun.

Z čísel také vyplývá, že u profese řidiče autobusu či tramvaje je minimální rozdíl v odměňování podle pohlaví - pouhých 13 korun v neprospěch žen. Trendem posledních let přitom je, že ženy jsou za volantem k vidění častěji, než tomu bývalo dříve.

S nedostatkem zaměstnanců se kvůli rekordně nízké nezaměstnanosti v Česku potýkají firmy napříč obory, řidiči se ale řadí mezi nejvíce nedostatkové profese.

Bláznivý provoz mezi auty a chodci v Praze je psychicky vyčerpávajícípředseda odborů DPP Luboš Olejár

Například dopravní podnik v Praze musel kvůli nedostatku řidičů zavést na první dva lednové týdny prázdninové jízdní řády. Nabízí 35 tisíc a benefity včetně například příspěvku na penzijní pojištění nebo na ubytování.

Do optimálního stavu podniku chybí zhruba osm procent řidičů a řidiček autobusů a tramvají nebo strojvedoucích metra, což jsou více než tři stovky lidí. Práce rozhodně nepatří mezi lehké.

„Profese řidič povrchové dopravy MHD je náročná v tom smyslu, že řidič téměř nemá osobní a rodinný život. Ráno nastupuje ve čtyři hodiny, odjíždí vozit lidi do práce. Bláznivý provoz mezi auty a chodci v Praze je psychicky vyčerpávající,“ řekl Novinkám předseda odborů DPP Luboš Olejár.

Většina řidičů podle vydělává mezi 30 až 34 500 hrubého i s přesčasy a příplatky. „To není velkým lákadlem pro řidiče, kteří u sousedního dopravce za jízdy mezi městy nebo po Evropě mohou dostat klidně 50 až 60 tisíc měsíčně, dodal.

Kraje soutěžily na cenu

Mnohdy méně než průměrné mzdy berou řidiči linkových autobusů v některých regionech. To bylo jedním z argumentů, proč minulá vláda Bohuslava Sobotky na podzim roku 2016 schválila zvyšování minimální mzdy autobusáků. Loni v dubnu pak za zvýšení mezd stávkovali řidiči autobusů v několika krajích. Problémy s dopravou to způsobilo hlavně na jihu Čech a Moravy.

Řidiči autobusů musí na výplatní pásce letos najít minimálně 18 100 korun hrubého měsíčně. Jejich nejnižší zaručená mzda se tak proti loňsku zvedla o 1 700 korun. Podle odborů se s nejnižším výdělkem automaticky zvýšily i odměny za čekání a příplatky za práci ve ztíženém prostředí.

Ministerstvo práce před časem uvedlo, že problémy se mzdami řidičů vznikly často proto, že kraje ve výběrových řízeních vybíraly dopravce podle nejnižší ceny. Pracovní podmínky či výši výdělků v kritériích nezohledňovaly. Podle resortu by se měly i tyto ukazatele brát v potaz.