Koncern VW uzavřel joint venture s místním partnerem společností SOVAC a vznikla továrna SOVAC Production S.P.A. Kromě zmíněných modelů, jejichž výroba začala nyní, se v roce 2018 počítá také s produkcí VW Polo a se Škodou Fabia.

„Africký kontinent nám nabízí příležitost významného růstu. S novou továrnou v Alžírsku spolu s naším partnerem rozšiřujeme přítomnost koncernových značek v severní Africe. Přinášíme do Afriky přední moderní technologie, především s modelem VW Golf,“ uvedl člen představenstva VW Herbert Diess.

Majoritním vlastníkem továrny je místní společnost SOVAC, VW drží ve společném podniku menšinový podíl. Kontrakt byl podepsán v listopadu 2016 a záhy se začalo s výstavbou. Vznikla továrna pro více značek se čtyřmi montážními linkami.

„Jsme na partnerství s největším světovým výrobcem aut velmi pyšní. Byli jsme oficiálním zástupcem VW v Alžírsku více než 10 let. Od nynějška bude SOVAC Production součástí skupiny. Společně budeme tvořit síť, která nebude zahrnovat jen výrobu aut, ale i strukturu dodavatelů,“ uvedl výkonný ředitel SOVAC S.P.A. Mourad Oulmi.

Až 1800 pracovních míst

Aby byla zajištěna kvalita výroby a logistiky v Alžírsku, místní zaměstnance školili experti koncernu a místní manažeři a mistři výroby strávili několikaměsíční školicí program v mateřských továrnách. V novém závodě nyní může pracovat 550 zaměstnanců. V budoucnu tady bude vytvořeno až 1800 pracovních míst, navíc vzniknou nové pozice u dodavatelů, prodejců či v logistice.

Výroba Škody Octavia v závodu v Relizane na severu Alžírska

Výroba Škody Octavia v závodu v Relizane na severu Alžírska

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Koncern VW začal s exportem prvních aut do Alžírska už v roce 1952, tehdy to ale bylo jen malé množství vozů. Od počátku 70. let to byly už tisíce aut ročně. Síť dealerů v Alžírsku zahrnuje přes tisíc prodejních míst s 1600 zaměstnanci. V roce 2015 už prodal koncern zákazníkům v Alžírsku přes 30 tisíc vozů.

Důležitým okamžikem je spuštění výroby v Alžírsku pro Seat. Jak připomněl předseda představenstva Seat Luca de Meo, tato továrna je vůbec první mimoevropskou továrnou na produkci španělské značky Seat. „Model Ibiza je naším bestsellerem v Alžírsku a výroba v novém závodě nám výrazně pomůže v růstu prodejních čísel,“ uvedl Luca de Meo.

Škoda v Alžírsku

Z pohledu české značky Škoda je africký trh zatím malý. Škodovky se tam prodávají například v Egyptě nebo Tunisku, ale řádově se jedná o tisíce vozů, například v Tunisku to bylo vloni jen 700 kusů, v Alžírsku se vloni prodaly tři tisíce škodovek. Celosvětově se přitom prodalo vloni přes 1,1 miliónu vozů Škoda.

„Trhy severní Afriky včetně Alžírska nabízejí značný rostoucí potenciál. Jsme přesvědčeni, že zde díky spolupráci s naším partnerem posílíme naši současnou situaci,“ uvedl šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier.

Vozy Škoda se už vyrábějí kromě Česka a Slovenska také v Číně, Indii, Rusku, Ukrajině a Kazachstánu a nyní i v Alžírsku. Auta s okřídleným šípem na kapotě se tu ovšem prodávají už od roku 2002, kdy Škoda vstoupila na zdejší trh s modely Fabia a Octavia, později se přidal Superb, Yeti a Rapid. Od roku 2002 do roku 2016 se tady prodalo téměř 42 tisíc vozů Škoda.

V roce 2020 tady chce Škoda Auto prodávat kolem 11 tisíc vozů, což by mělo odpovídat pětiprocentnímu podílu na místním trhu. Ten je přitom velmi specifický a velmi náchylný na rozhodnutí vlády.

V posledních pěti letech se podle informací automobilky Škoda Auto alžírský celkový automobilový trh propadl zhruba o 70 procent i v důsledku některých vládních opatření. Vloni byla například zavedena vysoká cla na import vozů, k tomu vláda zavedla i dovozní kvóty.