„Je to pro nás ohromné vítězství. Vítám vstřícný krok ministerstva. Jednání byla velmi tvrdá,“ řekl Právu hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD).

Cesta do Belgie byla ústupkem státu, na který se z regionů v posledních měsících valila ostrá kritika. [celá zpráva] Jednání se kromě evropských úředníků zúčastnili i zástupci krajů a ministerstva.

Resort dopravy dlouho trval na tom, že Evropská unie z Operačního programu doprava II zadotuje jen vlaky na linkách, na kterých byl soutěžen dopravce. Řada krajů však již dříve uzavřela smlouvu přímo s jedním dopravcem formou takzvaného přímého zadání.

Čtěte také:
Soukromí dopravci na železnici? Jsme ve výrazném skluzu, přiznal Ťok
Leo Express ve vedení evropské asociace Allrail. Chce bojovat za otevření železničního trhu
Soukromí dopravci: Kvůli nečinnosti ministerstva hrozí monopol ČD i po roce 2019

Shodně se odvolávaly na to, že ještě v roce 2015 ministerstvo takový postup schvalovalo. Později prý ale změnilo názor a požadovalo tendr.

Několika regionům tak ještě před několika týdny hrozilo, že o šanci na dotované vlaky přijdou.

Povinné přesoutěžení

Nalezení kompromisního řešení s kraji Právu potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, podle kterého buď bude na provozování linky vypsána soutěž, nebo bude provoz zadán přímo.

„V takovém případě ovšem bude mít kraj povinnost přímé zadání s podporou evropských prostředků předem oznámit a zveřejnit tuto informaci v úředním věstníku EU po dobu nejméně čtyř měsíců. Pokud v této lhůtě jiný dopravce projeví zájem linku provozovat, bude přímé zadání omezeno pouze do roku 2023. Poté bude následovat provoz dopravcem vybraným v otevřené soutěži,“ řekl Právu Neřold.

Nejhlasitějším kritikem resortu byl právě Plzeňský kraj, který si plácl s Českými drahami. Kvůli sporu si jako jediný nechal vypracovat expertizu od mezinárodní společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC). Posudek podle Bernarda potvrdil, že přímé zadání je možné a funguje i v okolních zemích, jako jsou Polsko, Slovensko nebo Maďarsko.

Kritika od soukromých dopravců

Přímé zadávání zakázek bez soutěžení Českým drahám dlouhodobě kritizují soukromí dopravci Arriva, Leo ExpressRegioJet.

„Česká republika stále nedokončila ani jednu soutěž na dálkovou dopravu a rozšiřuje přímá zadání, soutěže jsou zase odsunuty do vyřešení režijního jízdného,” připomněl již dříve generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler. [celá zpráva]

Podle dopravců hrozí zafixování monopolu Českých drah v dotované dálkové dopravě i po roce 2019 a „v horším případě pak celkový rozklad systému dotované dálkové veřejné dopravy v České republice”. [celá zpráva]