Nechtějí zboží vyměnit nebo vrátit peníze, jen ho opravují v servisu do doby, než prodloužená záruka uplyne. Věc se ale už dostala i k soudu, který nedávno zákazník vyhrál.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

„Prodloužené záruky a pojištění zboží jsou populární, ale některé podmínky mohou být sporné a na pomezí mezi placenou opravou, zárukou a pojištěním. Nedávné rozhodnutí soudu tak může mít v tomto směru velký význam ohledně práv spotřebitelů,“ sdělila Právu Eva Jurčíková z právnického projektu Vaše nároky.cz, který se zaměřuje na spotřebitelské spory.

Deset oprav drahé pračky

O co šlo. Milan D. z Olomouce si ve velkém obchodě s elektronikou koupil drahou pračku se sušičkou. Za padesát tisíc korun. K dvouleté záruce si ještě připlatil prodloužení o další tři roky. Pračka se porouchala desetkrát. I když už po třetí opravě bylo zřejmé, že jde o nepovedený kus, obchod pračku pořád jen servisoval a zprvu ji nechtěl vyměnit ani vrátit peníze.

Došlo to až k soudu, který pan Milan před pár týdny vyhrál. Obchod mu musí podle rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 8 peníze vrátit. Padesát dva tisíc plus úroky ve výši osmi procent od května loňského roku do zaplacení.  Právo zná jména aktérů případu, ale anonymizuje je stejně jako soudy při zveřejňování judikatury.

„Jedná se o možná první případ tohoto druhu, který se řešil soudně,“ dodala Jurčíková. Obchodní řetězec se podle vyjádření své tiskové mluvčí pro Právo odvolávat nebude a zákazníkovi peníze vrátí.

Ukázka slovíčkaření

„Odmítli mně pračku vyměnit s tím, že ve smlouvě o prodloužené záruce je napsáno, že jsem si dokoupil jen bezplatný servis. Prodloužená záruka ale přece znamená, že klasická záruka se prodlužuje se vším všudy,“ shrnul pro Právo pan Milan.

„Pan Milan reklamoval výrobek šestkrát v době, kdy jeho funkčnost byla kryta naší prodlouženou zárukou, která zajišťuje zákazníkům po dobu dalších tří let opravu výrobku po uplynutí zákonem dané záruční lhůty,“ reagovala mluvčí obchodu.  Dodala, že výrobek byl vždy opraven na místě, případně odvezen autorizovaným servisem k opravě. „Všechny závady byly řádně a včas vyřešeny,“ konstatovala mluvčí obchodu.

Pojištění není záruka

Obchody obecně nabízejí nejen prodlouženou záruku, ale i pojištění zboží. „Bohužel někdy dochází ke klamání spotřebitele, kdy je mu tvrzeno, že se jedná o prodlouženou záruku. To ovšem není pravdivé, protože obsah záruky je jiný, než je pojištění zboží. Zákazník u pojištění nemusí mít nárok na vrácení kupní ceny v případě opakovaného výskytu vad,“ vysvětlila pro Právo Jurčíková.

Podle ní by si zákazník měl především přečíst, co mu bude poskytnuto v případě, že dojde k poškození nebo zničení zboží. Může mu být poskytnuta bezplatná oprava, výměna zboží nebo třeba dočasné poskytnutí náhradního zboží.

„Podstatné jsou lhůty, ve kterých má být zákazníkovi poskytnuto plnění. Jednotlivé nároky a lhůty se ovšem mohou podstatně lišit a zákazník by mohl být následně nepříjemně překvapený, protože třeba očekává, že mu bude zboží bezplatně opraveno ve lhůtě 30 dnů, ovšem smlouva stanovuje něco jiného,“ dodala Jurčíková.

Dále je dobré seznámit se s dalšími podmínkami, protože může být ustanovena finanční spoluúčast zákazníka kolem pěti procent nebo mohou existovat nějaké výluky z pojistného plnění.