Dráhy očekávaly, že by za nádraží mohly dostat až osm miliard korun. Unijní Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž očekávání Českých drah ale krotí, počítá s rámcovou částkou 2,93 miliardy korun. [celá zpráva]

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Pověřený znalecký ústav nyní připraví finální ocenění příslušné části ČD, která zahrnuje nádražní budovy, veškerý související movitý i nemovitý majetek, jakož i pohledávky a závazky spjaté s převáděnou částí závodu ČD," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Komise podle něj při stanovení finančního rámce vycházela z předběžného ocenění, které bylo zpracováno ke konci října 2014. Zástupci EK proto berou na vědomí, že se výsledná cena prodeje odvine od aktuálního ocenění dle domluvené metody," uvedl Neřold.

Nádraží čekají na opravy

Pro ministerstvo dopravy je souhlas komise s kupní cenou klíčový, protože odblokuje jejich převod i investice do jejich oprav. Nádraží budou mít dlouhodobě jasného správce a SŽDC na jejich opravy bude moci využít veřejné prostředky, včetně evropských fondů – což ČD nemohou. V poslední době kvůli očekávanému převodu ČD investovaly jen do nezbytných oprav. Víc než polovina nádraží přitom potřebuje zásadní rekonstrukci.

Pro dráhy je prodej nádraží důležitý i proto, že dodatečný příjem jim pomůže udržet úvěrový rating a nezvýší tak úroky z dluhopisů, s jejichž pomocí financuje nové vlaky.

Kritika Jančury

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet.

„2,9 miliardy korun je mnohem blíže reálné hodnotě než Českými drahami původně požadovaných šest až osm miliard korun. Přesto se domníváme, že hodnota majetku, který si nedokáže vydělat ani na svůj provoz, je ve skutečnosti někde kolem jedné miliardy," říká Jančura.

MD vedlo konzultace s EK od poloviny loňského roku. Cílem série jednání bylo předejít riziku, že později EK transakci zpochybní v řízení na vrácení nedovolené veřejné podpory. Začátkem května v této věci ministr dopravy Dan Ťok osobně jednal s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou.