Podle původních termínů měly být všechny čtyři nyní modernizované úseky dálnice D1 dokončeny ještě letos. Zhotovitelé ale zatím státu žádné penále za zpoždění neplatí, naopak požadují peníze navíc. Konkrétně sdružení firem Colas a Porr, které modernizují dálnici v úseku Větrný Jeníkov–Jihlava.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Na straně zhotovitelů na Vysočině vznikly požadavky, že by měli dostat nějaké peníze navíc, protože se jim protáhly termíny. Ale ze státního rozpočtu jim nebudeme dávat ani korunu, protože je to jednoznačně jejich vina,“ řekl Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Společnosti podle něj pracovaly s harmonogramem tím způsobem, že začaly uvádět termíny konečného zprovoznění do období, kde je vysoké riziko, že udeří zima.

Jedná se přitom o výše položený úsek, kde by ranní mrazy mohly poškodit stavbu i ohrozit řidiče projíždějící omezením. ŘSD proto firmě dalo závazný pokyn pokračovat až na jaře. Na opakovaný dotaz, jaký byl přesně původní termín dokončení a proč byl stanoven tak těsně před zimou, ale ŘSD neodpovědělo.

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

V uvedeném úseku směrem na Prahu se nyní likvidují betonová svodidla a doprava je svedena do jednoho pruhu. Vznikají proto kolony. Po obou stranách by se mělo jezdit bez omezení od soboty.

Hrozí další soud

Další problematický úsek modernizace je mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde stavějí společnosti OHL ŽS a Alpine Bau. V soutěži zvítězily s nabídkou postavit úsek za 600 miliónů bez DPH.

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře má nyní stavba skluz 80 dnů. O výrazném zpoždění informoval ministr již v létě, tehdy uvedl, že by zhotovitel měl platit smluvní pokutu milión korun denně. [celá zpráva] Firmy ale platit odmítly s tím, že práce zpozdily nepředvídatelné problémy s podložím, které musely od května do října sanovat, a termín zahájení prací měl být proto posunut.

Vyjednávací skupina proto nakonec navrhla nový termín dokončení úseku do 28. října. Současně se ale stát chtěl s firmou do 15. září dohodnout o sporu kolem pokuty, jinak se obrátí na rozhodčí soud. Zda se tak již stalo, nebo stále pokračují jednání, ale nebylo ministerstvo schopné na dotaz potvrdit

Firmy OHL ŽS a Alpine Bau v prohlášení na internetu uvedly, že se problém se zadavatelem snaží vyřešit mimosoudně, ale v případě neúspěchu jednání jsou připraveny obrátit se na soud.

Jednací skupina také dohodla, že stavební práce budou pokračovat, i když bude probíhat soud.

„Naším cílem není vybírat od firem penále, ale mít v co nejkratší době použitelnou a sjízdnou dálnici,“ dodal Rýdl. Daný úsek by měl být průjezdný bez omezení na přelomu října a listopadu a modernizace bude pokračovat na jaře.

Uzávěry budou v létě pravidlem

Během zimy bude D1 s výjimkou zimní údržby celá otevřená. Dělníci, stroje a zúžení se na ni vrátí na jaře a stejně tak i v mnoha dalších letech.

„Ta dálnice je kromě modernizovaných úseků deset let po své technické životnosti. To znamená, že paradoxně některé úseky musíme teď opravovat, aby se dožily vlastní modernizace,“ uzavírá Rýdl.

Modernizací D1 má postupně projít 21 úseků, kdy bude kompletně hotová, si nikdo netroufá odhadnout.