Na otázku Práva, co říká této zostřené konkurenci, odpověděl v úterý mluvčí společnosti Regio­Jet Aleš Ondrůj: „Nemyslím, že bychom to příliš pocítili. Například v minulém týdnu, kdy Leo Express zahájil pilotní provoz, nám počet cestujících vzrostl o tři procenta, když jsme mezi PrahouOstravou za sedm dní přepravili 29 860 lidí.“

Čtěte také: Konkurence na trati Praha - Ostrava se vyostřuje, my je pro vás porovnali

Podobně optimistické jsou i České dráhy. „Mezi Prahou a Ostravou budeme nadále v průměru vypravovat 38 spojů denně – rychlovlaky pendolina, expresy i vlaky EuroCity. Konkrétní čísla o obsazenosti jednotlivých spojů sice nezveřejňujeme, ale mohu ujistit, že i nám se počet cestujících letos zvyšuje, a věřím, že tomu tak bude i nadále,“ řekl Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Denně až 20 tisíc cestujících

Nejvíce vlaků společnosti vypraví v době denní špičky, tedy mezi 7. a 18. hodinou. České dráhy takto vypraví 11 vlaků z Ostravy do Prahy a stejný počet souprav opačným směrem. RegioJet vyšle v době špičky do Prahy sedm vlaků, opačným směrem pět vlaků. Leo Express zatím nezveřejnil řády pro nové spoje, dosud vypravuje z Prahy jeden vlak před pátou hodinou ranní a jeden po 13:00. Z Ostravy pak vyjíždějí vlaky Leo Expressu do Prahy po 9. a 17. hodině.

Do jedné soupravy Leo Expressu by se stejně jako u RegioJetu mělo vejít 240 lidí, Pendolino Českých drah pojme 333 cestujících, do ostatních souprav ČD může nastoupit i o několik desítek lidí více. Celkem by tak v prosinci mohly soupravy všech tří společností přepravit na trase mezi Prahou a Ostravou při plné obsazenosti kolem 20 tisíc cestujících.

Zbraní akční slevy

Otázkou ovšem je, co s přílivem cestujících udělá cenová politika jednotlivých dopravců. České dráhy totiž od 9. prosince zdraží základní jízdné o dalších 2,5 procenta. Na dotaz, jestli se to bude týkat i trasy Praha–Ostrava, odpověděl Šťáhlavský: „Obyčejného jízdného samozřejmě ano, ale cestující budou moci využívat řady akčních slev.“

Video

CS Pendolino Zdroj: Novinky.cz

Z Prahy do Ostravy je v současné době u Českých drah obyčejné jízdné za 457 korun, u RegioJetu za 430 Kč a Leo Express si je stanovil na 532 Kč. Vzhledem k poskytovaným slevám si ale cestující jízdenku na této trase pořizují v průměru za cenu kolem 290 korun. Právě akční slevy jsou tedy zbraní, kterou dopravci v konkurenčním boji hojně využívají.

Zakladatel a generální ředitel Leo Expressu Leoš Novotný přesto tvrdí, že k cenové válce nedojde. „Prosadit se v konkurenci s ČD a RegioJet chceme kvalitou svých moderních vlaků, a ne se podbízet cenami,“ ujistil.

Video

LEO Express zahájil činnost. Zdroj: Novinky.cz


Dopravci si jízdenky vzájemně neuznávají

Podíl soukromých železničních dopravců na přepravě cestujících se v Česku zvyšuje. V současné době obsluhují 800 z 9500 kilometrů železničních tratí.
„Konkurence státního a soukromých dopravců je v každém případě zdravá,“ zdůrazňuje Miloslav Zítka ze Svazu cestujících. Jak připomněl, České dráhy to už přimělo nasadit na trať Praha–Ostrava novější vlakové soupravy.

Video

Vlaky RegioJet. Zdroj: Novinky.cz

Nevýhodou je ovšem nynější roztříštěnost cenových tarifů, kdy si jednotliví dopravci vzájemně neuznávají jízdné. Cestující si tak k přestupu do vlaku jiného dopravce musí koupit další jízdenku, což rozhodně není praktické.