Hlavní obsah

Pendolino

Foto: Milan Vojtek, Právo
Článek

Pendolina jsou v současnosti nejluxusnější, nejdražší a nejrychlejší vlaky provozované v České republice. Majitelem sedmi souprav jsou České dráhy, které vlaky využívají na tratích z Prahy do Ostravy (přes Pardubice a Olomouc), dvakrát denně přes Plzeň do Františkových lázní a jednou za den do Košic (přes Olomouc, Ostravu, Žilinu a Poprad).

Moderní vlaky začaly jezdit od 11. listopadu 2005. Jejich uvedení do provozu však nabralo mnohaleté zpoždění. Soupravy, které mohou jet až 230kilometrovou rychlostí však brázdí české koridory jen rychlostí 160 km/h. Pro větší rychlost nejsou české tratě přizpůsobené.

České dráhy za sedm moderních souprav zaplatilo zhruba 4,3 miliardy korun. Pendolino oficiálně vyjelo do provozu na konci roku 2005. První ukázkové jízdy proběhly v tuzemsku již v roce 1989. Vlaky byly následně objednány v roce 1995. Výroba se však protáhla, proto testování vozů začalo až v roce 2003.

Po uvedení do provozu se zjistilo, že rychlovlaky jsou poruchové. Problémy trvaly několik měsíců. Navíc se ukázalo, že smlouvy na nákup nebyly pro České dráhy výhodné. Prodejem se proto zabývala i policie. Podnik totiž nakoupil předem i náhradní díly. Jejich záruční lhůta skončila dříve než záruka u celých souprav.

Oproti klasickému cestování vlakem je u těchto souprav vždy nutné koupit místenku, s výjimkou úseku mezi Plzní a Františkovými lázněmi, kde je možné cestovat i bez ní. Nejlevnější místenka je od 99 korun v úseku Praha - Plzeň. (Viz ceník na stránkách pendolina.)

Pendolino
Plášť skříně:hliník
Napájecí systémy:15 kV 16,7 Hz, 25 kV 50 Hz, 3 kV ss
Maximální rychlost:230 km/h
Trvalý výkon:3 920 kW
Celková hmotnost:385 tun
Zrychlení z 0 na 100 km/hod:15,5 s
Výrobce:Alstom Ferroviara (Itálie)
Vybavení vozu:polohovací sedačky, zásuvky 230 V, klimatizace, elektronické ovládání roletky, audiosystém se třemi hudebními programy, moderní informační systém a vlakový rozhlas, možnost přepravy cestujících na vozíku

Vlaky jsou schopné využívat tři různé trakční napájecí systémy, proto mohou jezdit z Česka rovnou do Německa (cestování do této země se plánuje do budoucna) a Rakouska.

Název Pendolino, který se pro soupravu vžil, označuje obecně typ vlaku s výkyvnými vozovými skříněmi. Takové konstrukční řešení umožňuje projíždět oblouky až o 30 procent vyšší rychlostí než u konvenčních vlaků. Technologie byla vyvinuta v 70. letech společností Fiat. Pendolino poprvé vyjelo na trať v květnu 1988.

Česká verze umožňuje jízdu rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Ve skutečnosti však jezdí nejvýše stošedesátkou, protože české tratě zatím nejsou pro vyšší rychlost přizpůsobené. Kapacita soupravy je 331 míst, z toho v 1. třídě 52 míst.

Články k tématu

V Žilině vykolejilo pendolino jedoucí z Prahy

Na železničním nádraží Žilina vykolejil ve středu vlak SuperCity Pendolino směřující z Prahy do Košic. Železniční doprava na trati Žilina-Čadca je aktuálně...

Manévry v pendolinu byly kvůli roušce

Senior, který se ve středu zabarikádoval v pendolinu a pak se bodl, je stále ve vážném stavu. Policie případ prověřuje jako pokus o sebevraždu, cestující...

Dým ve vagonu zastavil v Plzni pendolino

Technickou závadu na vlaku Pendolino řešili v sobotou odpoledne hasiči v Plzni, kde se objevil v prvním vagonu dým. Podle hasičů měl původ v konstrukci střechy...

Pendolino u Mariánských Lázní zabilo muže

Na železniční trati z Plzně do Chebu u Mariánských Lázní srazil večer vlak Pendolino muže. Podle policejní mluvčí Zdeňky Papežové mohlo jít o sebevraždu,...

Pendolino projelo u Olomouce na červenou

Pendolino mířící do Prahy v pátek dopoledne u Olomouce projelo na červenou. Zastavilo až na železničním přejezdu v obci Grygov. Hasiči pomohli stovce...

Prohlédněte si zdemolované pendolino zevnitř

Havarované pendolino opustilo v pátek odpoledne železniční depo v Bohumíně a zamířilo do Prahy. Souprava pojede sníženou rychlostí 40 kilometrů za hodinu a do...

Tragédie ve Studénce má třetí oběť

Tragická železniční nehoda ve Studénce, kde ve středu srazilo pendolino kamión na železničním přejezdu, má třetí oběť. V noci zemřel v ostravské fakultní...

Studénkou už můžou projíždět vlaky

Místem, kde se ve středu ráno ve Studénce na Novojičínsku srazilo Pendolino s kamiónem, už mohou projíždět vlaky. Železničáři ve 21:25 zprůjezdnili jednu...

Odhalených sprejerů je stále více

Česká policie řeší každým rokem víc případů sprejerství. Za poslední čtyři roky se počet evidovaných případů zvýšil o polovinu. Podle policistů to není proto,...

Pendolino v Zábřehu usmrtilo člověka

V železniční stanici Zábřeh na Moravě v pátek odpoledne vlak pendolino srazil a usmrtil člověka, který přecházel přes koleje. Informoval o tom mluvčí Drážní...

Mezi Prahou a Ostravou pojede denně 72 vlaků

Na trase mezi Prahou a Ostravou bude od 9. prosince, kdy vstoupí v platnost nový jízdní řád, jezdit denně v průměru už 72 vlakových spojů. K 38 vlakům Českých...

Pendolino v Kolíně zabilo mladého muže

Policisté od nedělního večera vyšetřují okolnosti smrti 26letého muže, kterého smetl v Kolíně rychlovlak pendolino. Na trati musel být omezen provoz, což...

Pendolino se štěstím uniklo nehodě

Zřejmě nedostatečně pozorné sledování situace na trati málem zapříčinilo střet dvou expresních vlaků v Horních Heršpicích u Brna. Na událost, která se stala už...