Růst cen pohonných hmot je dán oslabením koruny vůči dolaru, zdražením ropy a vysokými maržemi pumpařů.

Dobeš zdůraznil, že ČR coby tranzitní země musí uvažovat nad možností, že snížením daní by mohla cena paliv zlevnit a přilákat více zákazníků, aby čerpali zde, což by mohlo v důsledku také zvýšit příjem státní kasy. Ale v době nastupující recese nelze na takovou variantu spoléhat, tvrdí ministr.

„Před hospodářskou recesí může snížení spotřební daně mít nepříznivý dopad na rozpočet. Na Slovensku to učinili a nevyplatilo se to,“ upozornil Dobeš.

Ceny může srazit snížení horní sazby DPH

Stínový ministr dopravy Milan Chovanec (ČSSD) připustil, že snížení spotřební daně by mohli zase prodejci zastřít zvýšením marží. Přesto jeho strana navrhuje snížit spotřební daň o 2,5 procenta. Podle něj momentálně konkurenci pro ČR představuje Rakousko a Slovensko, kde jsou ceny zhruba o korunu nižší. Chovanec mimo jiné upozornil, že rekordní ceny pohonných hmot se promítnou i do cen v jiných oblastech od zboží po služby.

„Ten nápad byl zajímavý, ale jen ve chvíli, kdy bylo řečeno, že v případě snížení spotřební daně dojde ke zvýšení celkového objemu. Nyní za předpokladu, že dojde k výpadku, je to špatný nápad,“ reagoval Dobeš.

Připomněl zároveň, že od roku 2013 se sníží horní sazba DPH z nynějších 20 procent na 17,5 procenta. „Snížení DPH o 2,5 procenta se může promítnout do ceny. Jestli to ale může kompenzovat celou situaci roku 2012, problémy na Blízkém východě, problémy eurozóny, to nelze zaručit,“ doplnil Dobeš. Ujistil ale, že jakmile se ceny dotknou hranice 40 korun, bude muset vláda otázku opět otevřít.