„Vláda souhlasí, že má být taková možnost, je to součást dohody se sdružením autodopravců Česmad Bohemia. Hovořit o konkrétních částkách je ale předčasné, bude se o tom ještě diskutovat,“ řekl novinářům po zasedání vlády premiér Petr Nečas (ODS).

Na stole ve středu měla také obdobný návrh na slevy, který jí předložil ministr dopravy Pavel Dobeš. Ten se však nakonec přiklonil k poslanecké novele. Na otázku Práva proč, odpověděl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy (MD): „Poslanecká předloha se na pořad Sněmovny dostane rychleji, a je tak větší šance, že množstevní slevy bude možné skutečně uplatňovat už od ledna příštího roku.“

Ve hře dvě varianty

Na dotaz, jak vysoké množstevní slevy budou a jaký se zvolí způsob výpočtu, Novák odpověděl: „Podle směrnice Evropské unie může výše slev dosáhnout nanejvýš třinácti procent. Konkrétní úleva z mýtných sazeb se bude vždy stanovovat nařízením vlády. Pokud jde o výpočet, ve hře jsou dvě varianty – podle počtu ujetých kilometrů, nebo objemu zaplacených peněz za mýtné.“

MD upřednostňuje variantu slev podle objemu vybraných peněz.

Že budou v ČR množstevní slevy zavedeny, slíbil loni Česmad Bohemia tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV). Byla to jedna z podmínek, které si Česmad kladl, aby přestal protestovat proti prudkému růstu mýtných sazeb. Ty letos stouply o 25 procent, a ke stejnému zvýšení dojde i v příštím roce.

Opozice má výhrady

„Považujeme za jedině správné, že když se zdražuje mýtné, dočkáme se i množstevních slev,“ řekl ve středu Právu mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Opozice má však k takovému opatření vážné výhrady. „Sociální demokracie návrh na množstevní slevy ve Sněmovně zřejmě nepodpoří. Povede to totiž k výpadku příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury, který už teď trpí nedostatkem peněz na údržbu, opravy a výstavbu nových komunikací,“ upozorňuje předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Elektronické mýtné bylo v ČR na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích prvních tříd zavedeno v lednu 2007, a od té doby do letošního 30. září se od nákladních vozidel vybralo už celkem 30,022 miliardy korun.

Podle oponentů jdou ovšem množstevní slevy přímo proti smyslu výkonového zpoplatnění dálnic. Vždyť při zavádění mýtného tehdejší vláda zdůrazňovala, že bude spravedlivé, když právě kamióny, jež najezdí největší počet kilometrů a nejvíce tak ničí dálnice, budou na opravy poničených komunikací muset přispívat nejvyšší částkou.
Naopak předkladatelé novely argumentují tím, že množstevní slevy už dobře fungují ve Slovinsku, Španělsku, ItáliiFrancii, a že stanovování jejich výše si ponechá v rukou vláda.