Stalo se to, před čím varovali experti, že svět je až příliš závislý na čínské produkci vzácných kovů, která pokrývala 97 procent světové poptávky. Horniny z nichž se tyto kovy získávají, nemají naleziště pouze v Číně, ale pouze v Číně je rozvinutý zpracovatelský průmysl, který vyžaduje obrovské investice a nese s sebou nemalou ekologickou zátěž.

O roztržce, která zatím nebyla zveřejněna, informoval list New York Times s odvoláním na nejmenovaného vládního představitele, který informaci prozradil pod podmínkou zajištění anonymity z údajné obavy z čínské reakce. Čína export zablokovala poté, co Američané zahájili vyšetřování, zda čínské podpora ekologických technologií neporušuje pravidla mezinárodního obchodu.

Čína zprávu popřela

Čínské ministerstvo obchodu přitom ve středu popřelo, že se Čína od příštího roku chystá výrazně omezit vývoz vzácných kovů. Některé zdroje v úterý uváděly, že Čína vývoz těchto kovů sníží až o 30 procent. Vzácné kovy se využívají hlavně při výrobě elektroniky a Čína se na jejich vývozu podílí asi z 97 procent.

"Ta zpráva je zcela nepravdivá," uvedlo ministerstvo prostřednictvím státní tiskové agentury Nová Čína. O chystaném omezení vývozu kovů v úterý psal podle ČTK i čínský list China Daily.

Japonci už byli v nemilosti

Čína přitom před měsícem zablokovala export vzácných kovů do Japonska po diplomatické roztržce kvůli zadržení kapitána čínské lodi. Tokio nakonec ustoupilo a kapitána propustilo. [celá zpráva]

Nicméně i krátké embargo ovlivnilo výrobu hybridní Toyoty Prius. Japonské firmy přitom podle odborníků vytvářejí zásoby vzácných kovů narozdíl od amerických firem.

Přednost má mít čínský trh

Peking také před několika měsíci oznámil, že bude produkcí vzácných kovů uspokojovat přednostně domácí trh. Nabídla zahraničním firmám, že si své provozy mohou otevřít přímo v Číně, aby si zajistily přísun důležitých surovin. Často však jde o citlivé technologie a firmy je nechtějí Číně naservírovat na stříbrném talíři.

Ostatní mocnosti to nutí k urychlenému hledání alternativ, ale experti odhadují, že například ve Spojených státech může znovuoživení těžby a hlavně spuštění nákladného zpracovatelského odvětví trvat až 15 let.