Hlavní obsah

Z prázdného divadla telefonní ústředna. Zavolat a popovídat si s herci může kdokoliv

Novinky, Natálie Lošková, jdu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Po jarní cirkusové exhibici v ulicích Prahy, která měla lidem během první vlny koronaviru zlepšit náladu, přichází Cirk La Putyka s novým projektem: telefonní ústřednou. Ta vznikla na opuštěném jevišti jejich domovské scény - holešovických Jatek78. Každou neděli večer sem může divadelníkům kdokoliv zavolat a o čemkoliv si s nimi popovídat.

Telefonát, který zvedne náladu. V Ústředně78 si mohou lidé popvídat přímo s herciVideo: Novinky

 
Článek

„Snažím se vycházet z toho hovoru. Nejdřív se člověka zeptám, co právě dělá a jak se cítí,“ popsal akrobat Daniel Komarov. „Důležité je zjistit, jestli si chce volající popovídat, nebo jestli by raději poslouchal,” dodává herec Jiří Kohout.

Cílem celého projektu je zvednout lidem náladu a zůstat v kontaktu s diváky, kteří nyní nemají možnost chodit na představení. „Jsme taková linka proti trudnomyslnosti,” popisuje s úsměvem Kohout.

Ten, podobně jako další telefonisté, zpestřuje hovor volajícím nejen povídáním si, ale také zpěvem, hraním na kytaru, vykládáním vtipů, čtením pohádek a dokonce i hraním pexesa na dálku. „Občas sám sebe překvapím, co všechno začnu dělat,” směje se herec.

Foto: Novinky

Hana Vagnerová čte volajícímu po telefonu pohádku na dobrou noc.

„Jednou mi zavolal pán, že mu zrušili nedělní mše, tak jestli bych mu nemohl něco jako mši přečíst. Tak jsem to našel na internetu a četl,“ vzpomíná Daniel Komarov.

Kamery přenášejí dění v provizorní ústředně také živě na sociální sítě souboru i divadla.

Délka jednoho telefonátu trvá zhruba sedm minut. „Posledně mě jeden pán poprosil, jestli bych ho nenaučil žonglovat, a tak se ode mě učil přes telefon a videozáznam,“ vysvětluje Komarov.

Foto: Novinky

Přes živé vysílání na sociálních sítích učí Daniel Komarov volajícího žonglovat.

Dodal také, že působit v roli telefonního operátora a vést improvizované rozhovory je často stejná výzva, jako nastoupit na jeviště při divadelním představení. Přesto jsou on i další členové souboru rádi, že nadále mohou zůstat v kontaktu s diváky.

„Cílem rozhovoru je pomoct a toho druhého alespoň vyslechnout. I kdybych měl být jen v roli vrby a někdo mi mohl říct něco, co ho zrovna tíží, tak je to to nejzákladnější, co můžeme udělat,“ myslí si Komarov.

Podle dramaturgyně Cirku La Putyka a spoluautorky projektu Jany Stárkové jsou členové souboru připraveni i na to, kdyby volal někdo v krizové situaci či těžkých psychických problémech. „Bohužel nejsme krizové centrum. Naši operátoři jsou ale na takovou situaci připraveni. Máme připravená telefonní čísla na profesionální pomoc, kam můžeme lidi odkázat,“ uvedla.

Foto: Novinky

Šestice divadelníků si s veřejností telefonuje každou neděli.

Se členy souboru se v telefonní ústředně střídají také hostující umělci, k telefonům v minulém týdnu usedli například zpěvačka Barbora Poláková či herci Marek Němec a Hana Vagnerová.

Stárková také dodala, že se projekt pokusí udržet co nejdelší dobu, alespoň dokud zůstanou divadla zavřená. „Máme ještě jiné aktivity a nevíme, jakým způsobem se to bude kombinovat. Určitě bychom chtěli ústřednu udržet naživu,“ přeje si. Během dvou hodin si operátoři stihnou popovídat i s více než stovkou volajících.

Ústředna78 ožívá v neděli vždy od šesti do půl desáté večer. Zavolat nejen hercům, ale i hudebníkům, akrobatům či produkčním může kdokoliv. Volající za hovor nic nepřiplácí, vyjde ho jen na běžný poplatek jeho operátora.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám