Hlavní obsah

Češi díky koronaviru objevují kouzlo on-line farmářů

Právo, Denisa Doležalová, Aleš Pelikán

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Maso, mléčné produkty, čerstvá zelenina a ovoce. Lokální čerstvé potraviny s visačkou „vyrobeno v Česku” jdou v době epidemie nejvíce na dračku v prvním českém komunitním farmářském tržišti scuk.cz, které funguje on-line. Scuk nyní hlásí v rámci celé republiky až dvaapůlkrát vyšší obrat, v Praze je dokonce až třikrát vyšší.

Foto: Petr Horník, Právo

Rajčata čeští farmáři sklízejí plně dozrálá a hned expedují ke spotřebiteli.

Článek

Tržiště funguje tak, že si lidé na webu najdou skupinu s výdejním místem nejblíže svému bydlišti a objednají produkty od místních farmářů. Pro bedýnku s nákupem si přijedou ve stanovený čas.

„Za zvýšením současné poptávky je určitě zákaz pořádání farmářských trhů. Ty jsou pro zákazníky často stěžejním místem, kde nakupují čerstvé lokální potraviny. Ale věřím, že chtějí i podpořit českou produkci před tou zahraniční.Také si dnes všichni víc zvykají nakupovat na e-shopech než v kamenných obchodech,“ říká zakladatel on-line farmářského tržiště Scuk.cz Kamil Demuth.

„Každý týden teď prodáme na Scuku jeden a půl tuny rajčat, je to víc, než obvykle,“ řekl Právu Adam Havlíček z firmy Čerstvě utrženo.

Pod touto značkou mohou zákazníci nakoupit mimo jiné rajčata vypěstovaná ve sklenících na Moravě.

Rozvážet lidem potraviny se chystá i Fany, běžně zásobuje restaurace

Koronavirus

Podle Demutha kvůli současnému zvýšení počtu zákazníků, objemu nákupů a rozšiřování skupin Scuk dokonce přidal i výdejní dny.

„Museli jsme ulevit skladu a našim organizátorům, kteří se o výdeje starají. Také jsme chtěli, aby měli lidé možnost nakupovat častěji a pohodlněji,“ říká Kamil Demuth s tím, že o pět procent vzrostla poptávka po čerstvém ovoci a zelenině.

Pro některé české farmáře je nyní internetové tržiště jediným místem, kde mohou prodávat své produkty.

„Část našich dodavatelů posílala zboží i do restaurací, které teď nejsou v provozu nebo jen omezeně. Snažíme se podporovat lokální produkci,“ shrnul Demuth.

Zvýšený zájem zákazníků v těchto dnech registruje ve své farmářské prodejně i Petr Johanovský.

Nákup domů? Nejdřív pozítří i později. E-shopy s potravinami nestíhají

Ekonomika

„Když byl vyhlášen nouzový stav, tak tržby první čtyři dny vyletěly nahoru, byl to extrém. Pak se to ale pomalu vrátilo, ve všední dny je to ale stále lepší než běžně,“ řekl Právu majitel farmářské prodejny na hlavním tahu mezi Lovosicemi a Mostem v Želkovicích na Lounsku. Podle Johanovského jsou ale nyní zase slabší prodeje o víkendech.

„Bylo pravidlem, že lidé jezdili o víkendech na výlety a cestou se tu stavili nakoupit, to v těchto dnech odpadlo,“ dodal muž, který prodává výpěstky své i dalších českých farmářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám