Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Stát chce přitvrdit vůči řidičům seniorům

Řidiči senioři jsou vedle začínajících motoristů z hlediska nehodovosti nejrizikovější skupinou. Zatímco ty mladé má přimět k bezpečnější jízdě řidičský průkaz na zkoušku, u seniorů ministerstvo dopravy (MD) se snížením bodové hranice pro odnětí řidičáku nepočítá. Přitvrdit však stát chce pokutami za neabsolvování povinné zdravotní prohlídky a chystá se zavést i některá další opatření.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Stát chce přitvrdit vůči řidičům seniorům

„V říjnu se možnými opatřeními vůči řidičům seniorům bude zabývat Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu. Mezi návrhy, které pro ni připravujeme, je také možnost omezit řidičům vysokého věku rozsah silnic, po nichž by mohli jezdit,“ řekl Právu vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.

V řidičském oprávnění by tedy měli uvedeno, že mohou jezdit například jen ve svém kraji nebo na konkrétně stanovené silnici. Na jiné komunikace by nesměli. Je ovšem otázka, zda takové regionální omezení není v rozporu s lidskými právy.
Neřold argumentuje tím, že ve vysokém věku senioři hůře reagují na krizové situace a častěji na silnici zmatkují. Předností naopak jsou jejich dlouholeté zkušenosti za volantem a mnohem menší sklon k riskantní jízdě než u mladých řidičů.

Přesto dochází k takovým nehodám, jaká se například stala 24. srpna u obce Lhota na Jindřichohradecku. Zahynul při ní osmdesátiletý řidič, jehož vůz narazil do betonového můstku.

Řídí i století lidé

Podle údajů MD bylo loni v Česku řidičů starších 65 let celkem 1 366 920 a 97 523 z nich předkročilo osmdesátku. Platný řidičský průkaz stále ještě vlastnilo i 1720 devadesátiletých a dva lidé starší 100 let. Těch by se omezení, které navrhuje BESIP, týkalo především.

„I velmi staří motoristé si potřebují nakoupit, dojet za příbuznými, delší cestu už nemálo z nich však nezvládá. Přitvrdit proto musíme z hlediska zdravotních prohlídek, ale také nechceme řidičům seniorům příliš komplikovat život,“ konstatoval Neřold.

Na povinnou zdravotní prohlídku musí řidiči zajít ke svému praktickému lékaři poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky. Rozsah zdravotních prohlídek stanoví vyhláška číslo 277 z roku 2004. Vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které omezují či vylučují zdravotní způsobilost k řízení. Zahrnuje také komplexní vyšetření včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu.

„Od ledna 2013 navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnost řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu. Poté, co to bylo zavedeno, počet hlášení se podstatně zvýšil,“ sdělila Právu mluvčí MD Lenka Rezková.

Odpadla tedy předchozí praxe, kdy způsobilost motoristy řídit posuzoval lékař v podstatě až při povinné zdravotní prohlídce.

Za jízdu bez prohlídky pokuta až 25 tisíc

Zatímco regionální omezení pro řidiče vysokého věku je dosud jen ve stadiu úvah, téměř jisté už je, že přitvrdí postih za neabsolvování povinné zdravotní prohlídky.
„Nyní je pokuta za jízdu bez tohoto dokladu 5000 až 10 000 Kč. V chystaném novém bodovém systému to má být 7000 až 25 000 Kč. Body za to sice ani nadále udělovány nebudou, vyšší sankce však mají seniory přimět, aby prohlídku nevynechali,“ uvedla Rezková.

Mezi právníky se diskutuje také o tom, zda by lékař, jenž vydá seniorovi potvrzení o zdravotní způsobilosti řídit, a ten pak vzápětí způsobí vážnou nehodu, neměl být nějak postižen.

Podle ministerstva dopravy jde ale zatím skutečně jen o námět, s jehož realizací se v blízké době nepočítá.

Anketa
Jsou podle vás senioři horšími řidiči?
Ano
19 %
Ne
81 %
Celkem hlasovalo 21676 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků