Hlavní obsah

Starý železniční most v Čelákovicích se na pontonu svezl na břeh

– Čelákovice

Pomocí ponořitelného pontonu převezli technici rozporcovaný starý železniční most v Čelákovicích na břeh. Správci železnice totiž v rámci rekonstrukce trati postavili přes Labe most nový, takže ten původní, více než 120 let starý mohl být demontován.

Starý železniční most se po Labi svezl na pontonu na břehVideo: Novinky

 
Článek

Přímo nad řekou Labe byly čtyři velké obloukové díly mostu. V pátek během dne odvezli dělníci na speciálním pontonu poslední z nich na břeh.

„Tam se bude konstrukce rozřezávat a zhruba do týdne už celý starý most definitivně zmizí,“ řekl Právu jednatel České lodní dopravy Vladimír Toman.

Jeho společnost má patent na jedinečné zařízení, které si dokáže s převozem tak obrovských dílů po vodě celkem snadno poradit.

Restaurátor Karlova mostu musí umět zlikvidovat i díla vandalů

Muži

„Je to unikátní pontonový systém s komorami a čerpadly na vodu. Ponořil se pod mostní konstrukci, pak se voda z komor vyčerpala a ponton na sebe nabral mostní pole, které váží kolem 230 tun,“ popsal Toman celý proces.

Pomalým postupem pak ponton s naloženým mostním dílem připlouval ke břehu, kde konstrukci definitivně rozeberou.

Ponton je přitom využitelný u řady jiných událostí.

„Může sloužit i jako náhradní přívoz, heliport na vodě, jde ho využít k bagrovaní říčního dna nebo břehů. Objednávají si ho i na práce v Evropě, v Kanadě jej chtějí využít jako heliport na jezero, na Smíchově jsme jím lovili potopený hausbót,“ popsal nejrůznější možnosti Toman.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Odvoz posledního dílu starého železničního mostu v Čelákovicích. Po Labi mostní díly převážel speciální ponton.

Využití pontonu výrazně ušetřilo čas a peníze. Pokud by se nemohla využít tato pohyblivá automatická plošina, museli by dělníci přivolat obrovské jeřáby, a navíc zasypávat části toku řeky, aby se jeřáby dostaly k jednotlivým dílům starého mostu.

To by trvalo mnohem déle. Je to jeden týden oproti zhruba dvěma měsícům. Tady je zkrácení prací významné kvůli vynuceným výlukám na trati,“ vysvětlil Toman.

Reklama

Výběr článků

Načítám