Hlavní obsah
Jeden z tisíců vraků v českých ulicích. Snímek je ze Zbraslavi. Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Odtažené vraky uvolní v ulicích tisíce parkovacích míst

Správcem komunikací, na nichž stojí odstavené autovraky, jsou nejčastěji obecní či městské úřady. Nyní budou mít více možností, jak se vozidel hyzdících ulice a blokujících parkovací místa zbavit. Novelu zákona, kterou ve středu schválila Sněmovna, proto oslovené radnice přijaly většinou kladně.

Jeden z tisíců vraků v českých ulicích. Snímek je ze Zbraslavi. Foto: Kateřina Šulová, ČTK
Odtažené vraky uvolní v ulicích tisíce parkovacích míst

„Určitě tento zákon vítáme, protože současná legislativa nám neumožňovala autovrak nebo auto s propadlou technickou z komunikací jednoduše odstranit,“ řekl Právu karlovarský městský radní Martin Dušek (ANO).

Pokud novela projde Senátem, bude správce komunikace moci nechat odtáhnout i vozidlo, které nemá déle než šest měsíců platnou technickou prohlídku.

„Budeme instruovat městskou policii a ve chvíli, kdy dostaneme podnět ze strany veřejnosti, tak to budeme řešit,“ dodal. Problémem ale podle něj může být, že vraky nebude mít město kde zaparkovat.

„Po městě je jich rozstrkaných mnoho. Problém bude je umístit někam, kde budou odtažená auta hlídána, aby se zabránilo jejich případnému vykrádání. Kdyby se tam někdo vloupal, tak by mohlo dojít k poškození jejich vlastníků,“ konstatoval Dušek.

Problém bude je umístit někam, kde budou odtažená auta hlídána
Martin Dušek, radní Karlových Varů

V České Lípě se na vraky aut odstavené v ulicích a na sídlištích zaměřili už loni. Zbavit se dokázali zhruba dvou desítek aut. Polovinu nechala odtáhnout radnice, o další se postarali sami vlastníci. I tak ale novelu kvitují.

„Vše by mohla zjednodušit a zrychlit. Lidem se těžko vysvětluje, proč odstranění vraku z ulice tak dlouho trvá,“ řekla ČTK mluvčí radnice Kristýna Kňákal Brožová.

Také třinecký magistrát novelu zákona vítá. „Na místních komunikacích na území statutárního města Třinec zůstává v současné době asi deset dlouhodobě odstavených vozidel, jejichž stav se vlivem povětrnostních podmínek a vandalismu postupně zhoršuje,“ popsala mluvčí města Šárka Szlaurová.

Dodala, že městská policie zajišťuje průběžnou kontrolu odstavených vozidel již dnes a bude v tom pokračovat i poté, co novela vstoupí v platnost.

Uvolní se parkovací místa

Úprava zákona výrazně ulehčí situaci i městské části Praha 10. „Desítce mohou přibýt stovky parkovacích míst,“ uvedla starostka a senátorka Renata Chmelová (Vlasta).

Za vrak, který obce coby vlastníci komunikací mohou odtáhnout, se aktuálně může považovat jen vozidlo z technického hlediska zjevně nezpůsobilé k provozu. „A této definici drtivá část i roky odstavených vozidel neodpovídá. Denně naše občany bohužel musíme při jejich podnětech odkazovat na tento začarovaný kruh,“ přibližuje Chmelová.

„Novela je skvělá, očekávali jsme ji dlouho,“ řekla Právu Helena Řežábová (ODS), starostka prvního plzeňského obvodu, který charakterizují velká paneláková sídliště.

„Hlavně vítáme to, že budeme moci odtahovat auta s dlouhodobě propadlou technickou,“ podotkla Řežábová a dodala: „Podle mého parkoviště a ulice v našem obvodu blokují desítky vozů, o kterých bezpečně víme, že už několik let nevyjely, zarůstají travou. Ale netušíme, zda je tam majitel prostě nechal, nebo zda je to autovrak.“

David Procházka (ANO), starosta centrálního plzeňského obvodu, přesné znění novely zatím neviděl. „Uvítám ale jakoukoliv změnu, která bude přesně specifikovat, jaká vozidla nemají na parkovištích a v ulicích co dělat a jen zabírají cenná parkovací místa,“ uvedl Procházka.

V tomto obvodu, který patří k největším v Plzni, bylo loni odstraněno správcem komunikací třiadvacet vraků vedených ve správním řízení. Množství vozidel, která by si odtah zasloužila, ale toto číslo podle úředníků několikanásobně převyšuje.

Policie může vůz odemknout

Podle všeho se díky novele navíc zjednoduší zjišťování, komu odstavené vozidlo patří. Policie bude za určitých okolností oprávněna takový automobil i odemknout.

Bude se jednat zejména o případy, kdy na vozidle nebudou státní poznávací značky a kdy nebude zvnějšku viditelné identifikační číslo vozidla (VIN). V takovém případě bude možné na pokyn správce komunikace uzamčené vozidlo otevřít. Po zjištění potřebných údajů pak budou muset strážníci vůz opět zamknout.

Zákon myslí i na situace, kdy se údaje o majiteli nepodaří zjistit ani po otevření vozidla (například při záměrně vypilovaném VIN). Návrh proto stanovuje, že takový automobil bude automaticky považován za vrak.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků