Hlavní obsah
Vojenské vozidlo Iveco. Ilustrační foto Foto: Armáda ČR

Obrana koupila pancéřová skla v Německu. Češi se brání

Ačkoli ministerstvo obrany ve všech svých strategických dokumentech a plánech píše, že bude nakupovat hlavně od českých firem a zbrojařů, aby v případě války nebyla armáda odkázána na zahraniční výrobce, v praxi tyto sliby často pokulhávají. Dobrým příkladem toho může být dodávka pancéřových oken pro servis obrněných vozidel Iveco, kterou podle informací Práva začal ve správním řízení prošetřovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Vojenské vozidlo Iveco. Ilustrační foto Foto: Armáda ČR
Obrana koupila pancéřová skla v Německu. Češi se brání

Místo aby ministerstvo vypsalo výběrové řízení, zakázku za 82,5 milionu zadalo loni v dubnu Vojenskému výzkumnému ústavu. Obrana s vlastním státním podnikem podepsala rámcovou smlouvu na tři roky. VVÚ skla kupuje od německého výrobce GuS, a to ne přímo, ale přes českého prostředníka, firmu J. P. D. Group.

Nákup přes prostředníky se nelíbil českému výrobci obrněných vozů a pancéřových skel, přeloučské firmě SVOS. Podala proto stížnost na antimonopolní úřad. „V dané věci bylo zahájeno z moci úřední prvoinstanční správní řízení,“ řekl Právu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Je nevýhodné pro stát i český průmysl pořizovat skla v Německu přes dva prostředníky
Jaroslav Černý, ředitel SVOS

Podle ředitele SVOS Jaroslava Černého je špatné, že obrana nepodporuje jediného českého výrobce neprůstřelných skel, který svá pancéřová auta a skla dodává hlavně do zahraničí.

„Přijde nám pro stát i český průmysl nevýhodné, že ministerstvo obrany chce zajišťovat opravy pancéřovaných skel cestou dvou prostředníků u dodavatele v Německu, když naše společnost totéž umí napřímo a za výhodnějších podmínek,“ řekl Právu Černý.

Na kolik by výměna skel vyšla, nechtěl konkrétně říci. „Cena naší produkce je z důvodu ostrého konkurenčního boje neveřejná, ale byla by podstatně nižší, než jaká je hodnota zakázky zveřejněná ministerstvem, a to v řádu o několik desítek milionů korun,“ dodal.

Ministerstvo, které už vyčerpalo ze smlouvy 74 milionů na opravu oken u 65 obrněných vozidel, svůj krok hájí. Celkově má česká armáda ve svém parku 120 vozů Iveco. Podle mluvčího obrany Jana Pejška nevypsali výběrové řízení proto, že VVÚ v letech 2014 až 2016 řešil výzkum, jak renovovat vyhřívaná pancéřová skla pro Iveco místo nákupu skel nových.

Provize je neveřejná

„Ministerstvo přistoupilo k uzavření rámcové dohody z důvodu ochrany výše uvedeného know-how, ale též z důvodu, že VVÚ je zárukou úspěšného provedení kompletních oprav bez nutnosti dalších ověřovacích testů, to vše s ohledem na životy a zdraví uživatelů vozidel,“ sdělil Právu Pejšek.

Kolik si VVÚ a firma J. P. D Group za výměnu skel řekly, není podle obrany možné zveřejnit. „Sazby za jednotlivé výkony a ceny za poskytnuté služby jsou ze strany VVÚ i poddodavatele označeny za obchodní tajemství,“ dodal Pejšek.

Společnost SVOS se letos dostala s obranou do sporu už v případě dodávky čtyř speciálních obrněnců Perun, které armáda odmítla, protože neprošly vojskovými zkouškami. Firma se ale brání soudně, podle ní se armáda při zkouškách chovala protiprávně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků