Hlavní obsah
Rozpadající se most kdysi vedl na ostrov. Po opravě bude atrakcí pro turisty. Foto: Milan Vojtek, Právo

Obnovují most ukrytý železnou oponou

Zapomenutá stavba za železnou oponou. Dlouhá léta chátral cihlový most někdejšího přístupu na letohrádek Portz Insel nedaleko Mušlova, místní části Mikulova na Břeclavsku. Teď se vrací do původní podoby.

Rozpadající se most kdysi vedl na ostrov. Po opravě bude atrakcí pro turisty. Foto: Milan Vojtek, Právo
Obnovují most ukrytý železnou oponou

Do roku 1989 nepoužívaný most chátral kdesi za dráty železné opony. Vidět jej mohli jen vojáci Pohraniční stráže či pár prověřených zemědělců, obdělávajících pole za linií ostnatých drátů. Dílo ze sedmnáctého století chátralo i v dalších letech, vše se ale teď mění. Historický cihlový most se dočká své původní podoby. Jeho oprava je možná zásluhou schváleného projektu „Mikulov, Portz Insel – obnova komponované historické krajiny“.

Na začátku prací bylo zapotřebí vůbec most odkrýt, bylo proto třeba uzavřít potok do provizorního koryta a snížit okolní terén, aby se odkryly oblouky mostní konstrukce. Pro stavbaře přineslo obnažení mostních oblouků až po jejich paty i nepříjemnou zprávu.

Řemeslníky trápí vysoká hladina spodní vody.

Foto: Milan Vojtek, Právo

„Ukázalo se, že stav mostu je horší, než vypadal,“ uvedl Josef Hromek z odboru rozvoje, který má na starosti dohled nad památkami. Sanace všech pilířů tak bude pracnější. Zvláště, když plánem je v maximální možné míře použít původní materiál.

„Prioritně chceme spodní část mostu opravit a doplnit pomocí cihel nalezených v okolí. Cílem je, postupovat co nejvíce šetrně a ve shodě s pokyny Národního památkového ústavu, aby se výrazně nezměnila památková hodnota díla,“ dodal Hromek.

Problém s vysokou hladinou vody

Potřeba cihel ale bude značná, a tak až dojdou nalezené, nezbude než sáhnout po jiných, které mají mít shodný rozměr. Při opravě mostu navíc řemeslníci odkryli původní dlažbu. V místě, kde při průzkumu před zahájením prací udělali sondu, chyběla, pak ji našli až při opravě,“ dodal Hromek.

Řemeslníky při práci trápí vysoká hladina spodní vody. Není divu, pracují kousek od rybníka a most původně vedl na ostrov. Potok, který rybník napájí, teče v ohrazeném korytě s hladinou výš, než jsou odkryté paty pilířů.

Do roku 1989 nepoužívaný most chátral za dráty železné opony

Foto: Milan Vojtek, Právo

Celková hodnota projektu, jehož hlavní částí je obnova mostu, je podle starosty Mikulova Rostislava Koštiala (ODS) pětatřicet milionů korun. Podstatnou část, devadesát procent, pokryje dotace. Na vlastní obnovu naváže obnovení stezek, které v minulosti propojovaly Mikulov se sousedním Sedlecem a dolnorakouským Drasenhofenem. Součástí bude také naučná stezka, kde se návštěvníci dozvědí mimo jiné o historii mostu.

Turisté, v drtivé většině cyklisté, dnes dílo míjí po nedaleké cyklostezce, vzniklé z původní cesty kolem zátarasů železné opony. Po opravě mostu je přivede stezka přímo k památce.

Opravovaný cihlový most

Foto: Milan Vojtek, Právo

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků