Hlavní obsah
Královec rychlým postupem Poláků zneklidněl. Foto: Tibor Terbák

Obce na Žacléřsku děsí postup Poláků

Obce na Žacléřsku děsí rychlý postup polské rychlostní komunikace S-3 k hranicím. Poláci plánují dorazit do Královce na Trutnovsku v roce 2023. Češi s dálnicí D11 o pět let později. Kamionová doprava na jediné schůdné spojnici od hranic do Trutnova už dnes leckdy překračuje snesitelné limity.

Královec rychlým postupem Poláků zneklidněl. Foto: Tibor Terbák
Obce na Žacléřsku děsí postup Poláků

Polská čtyřproudová silnice počet kamionů zřejmě mnohokrát zvýší. „Nic nás nezastaví. Peníze jsou,“ řekl před časem Právu polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk, jehož očekávané komplikace na české straně příliš nezajímají.

Kamiony podle starostů příhraničních obcí nezastaví ani zvláštní povolenky pro cestu z Královce do Trutnova vydávané českými úřady. Regulace kamionových souprav formou povolenek spolehlivě nefunguje ani dnes, natož v době, kdy nová polská komunikace stáhne dopravu z celé severovýchodní a severní Evropy.

„Lidé, kteří o tom nic nevědí, předpokládají, že to vyřeší dopravní značky. Nevyřeší. Zkušenost z dlouholeté policejní práce, kdy jsem denně dělal dopravu, mě naučila, že tohle nikoho neodradí. Všichni kamioňáci, ačkoliv to vědí, tudy jezdí načerno zcela úmyslně. Tisícovku pokuty dopravci klidně zaplatí a jedou dál, protože je to celkově vyjde laciněji, než kdyby volili delší trasu,“ tvrdí královecký starosta Tibor Terbák (nezávislý).

Poláci dotáhnou první úsek rychlostní komunikace S-3 od Kamenné Hory do Královce v roce 2021 s napojením na křižovatku dálniční sítě v Bolkowě a dále k Baltu o dva roky později. Bernartice, jakožto další z ohrožených obcí za příhraničním Královcem, se snaží narychlo zvýšit bezpečnost tamních lidí alespoň stavbou chodníků.

„Dokud nebude česká dálnice, tak se tady z toho zblázníme a zblázní se celý Trutnov, kde se všechno potká. Pořád doufám, že díky výjimkám pro kamiony, které by měly nadále platit, se zvedne hlavně osobní doprava. Snažíme se postavit v obci aspoň chodníky, na které bychom za těchto okolností měli dostat dotaci,“ míní bernartický starosta Radek Hojný (nezávislý).

„Vzniká skutečný problém. Překvapující je jenom počet náklaďáků s platným povolením. Frekvence kamionové dopravy mezi Královcem a Trutnovem narůstá hlavně v noci a je stále intenzivnější. Pocitově je to opravdu děsivé. Ohlídat to musí především policie,“ doplnil starosta Trutnova Ivan Adamec (ODS). Ten chce spolu s Královéhradeckým krajem tlačit na pilu, aby český úsek dálnice D11, na němž může po pravomocném územním rozhodnutí začít výkup pozemků, spojil Trutnov s Královcem co nejrychleji, a nikoliv teprve v roce 2028.

„Budeme požadovat, aby stavba zbytku dálnice začala co nejdříve. Je nejvyšší čas. Chceme s pomocí státu s předstihem přizpůsobit dopravní infrastrukturu Žacléřska předpokládané dopravní zátěži, abychom v tom starosty příhraničních obcí nenechali,“ prohlásil náměstek královéhradeckého hejtmana Martin Červíček (ODS).

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků