Hlavní obsah

Motolská nemocnice jako první v Česku využívá speciální navigaci pro vrtulníky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražská Fakultní nemocnice v Motole využívá jako první v Česku speciální evropský navigační systém EGNOS. Ten dokáže pilotům pomoci přistát na nemocničním heliportu i za špatného počasí. V situacích, kdy jde o vážné případy a každá vteřina se počítá, tak umožňuje rychlejší záchranu lidských životů.

Díky nové navigaci doletí helikoptéry do nemocnice i za špatného počasíVideo: Novinky

 
Článek

Možnost přistát na heliportu i za špatného počasí doposud pro helikoptéry neexistovala. Piloti se navigovali pouze pomocí vlastního zraku, v případě velké mlhy museli často přistávat na vzdálenějším místě, což způsobovalo zdržení při převozu pacientů ve vážném stavu nebo orgánů k transplantaci.

„Nový navigační systém zobrazuje na obrazovce, kterou mají piloti na palubě před sebou, velmi jednoduchou čáru, podle které se naviguje autopilot. Pilot tak nemusí do řízení vůbec zasahovat,“ popisuje Tomáš Duša, ředitel českého GNSS Centre of Excellence. Tato vzdušná čára dovede pilota na konkrétní bod, v tomto případě nad heliport nemocnice, ze kterého již dokáže pilot bezpečně přistát.

Policejní vrtulník začal převážet covid pacienty. Kamera ho zastihla v Motole

Krimi

Nemocnice nový systém využívá už rok. Podle jejího ředitele Miloslava Ludvíka se technologie osvědčila zejména při převozu orgánů k transplantaci nebo pacientů po těžkých autonehodách. „Dovoluje to využít heliporty za všech povětrnostních podmínek, čili mnohdy odpadnou ty složité převozy sanitkami,” vysvětluje ředitel.

„Typickým příkladem je transplantace plic. To jsou chvíle, kdy jde skutečně o minuty, protože orgán, poté co je vyjmut z těla dárců, má nějakou životnost. V tomto případě znamená navigace obrovskou úsporu času a lékařský tým má více času na to, aby pacienta mohl připravit,“ uvádí příklad Ludvík.

Foto: GSA, Novinky

Autopilot dovede helikoptéru i v mlze po vyznačené trase na obrazovce.

Piloty naviguje družicový systém EGNOS

Za zdánlivě jednoduchým způsobem navigování se přitom ukrývá složitá technologie a náročné matematické výpočty. Aby mohla navigace fungovat, je zapotřebí dvou různých systémů, amerického navigačního systému GPS a evropského zpřesňujícícho systému EGNOS, který provozuje Evropská unie. Právě díky druhému systému je nyní přistání helikoptér bezpečnější.

Základem EGNOSu je síť 40 pozemních monitorovacích stanic, které jsou rozmístěny po Evropě. Ty znají svoji přesnou geografickou polohu a nadmořskou výšku. Zároveň přijímají signál GPS, podle kterého zjistí svoji vypočtenu polohu.

Pokud se poloha získaná ze signálu GPS liší, znamená to existující odchylku. Tu jsou stanice schopné vypočítat a následně zkorigovat. Stanice pak dokáží skrz družicový systém vyslat pokyn do zařízení helikoptéry, aby na základě zjištěné odchylky vypočítala správnou polohu a dráhu letu.

Foto: GSA, Novinky

Navigace funguje na základě družicového systému GPS a EGNOS.

„Na rozdíl od klasických radionavigačních systému má tento družicový systém jednu obrovskou výhodu. Není potřeba na zemi, na heliportu nebo letišti, instalovat žádnou technickou infrastrukturu, protože všechen signál přichází z družic z vesmíru,” vysvětluje Duša.

Zatímco signál GPS dokáže určit polohu v rozmezí desítek metrů, systém EGNOS zajistí přesnost určení polohy řádově na 3 až 4 metry, a piloti helikoptéry se tak mohou kromě vlastního zraku spolehnout také na bezpečnou navigaci.

V budoucnu může lépe propojit nemocnice

Motolská nemocnice je první v Česku, která technologii zpřesňování polohy pro helikoptéry využívá. Patří také mezi jedny z prvních v Evropě, podobné systémy využívají jen některé nemocnice například ve Francii, Itálii, Švýcarsku či Rakousku. Pro motolskou nemocnici tento systém připravilo české GNSS Centre ve spolupráci se státním podnikem Řízení Letového Provozu a Evropskou agenturou pro globální navigační satelitní systémy.

Foto: GSA, Novinky

Díky navigačnímu systému by mohlo dojít k lepšímu propojení letových tras mezi nemocnicemi.

Podle Dušy se přínos do budoucna bude odvíjet od toho, jestli se přibližovacím navigačním systémem podaří vybavit i další nemocnice a vrtulníky letecké záchranné služby. „Význam to bude mít zejména v případě nemocnic a trauma center v okolí horských oblastí, kde bývají časté špatné povětrnostní podmínky a nízká oblačnost,” uvedl Duša s tím, že systém může pomoci rychlejšímu propojení jednotlivých nemocničních zařízení v Česku.

Jeho zavedení však vyžaduje investici. V případě motolské nemocnice se náklady pohybovaly podle Dušy kolem 40 tisíc eur (asi 1 milion korun), kromě toho je třeba vybavit helikoptéry správnou technikou a vycvičit piloty. Další rozšíření navigačního systému je na rozhodnutí státu, který spravuje většinu českých nemocnic a stanovuje podmínky, za jakých je možné tento systém přiblížení na konkrétních heliportech zřídit.

Reklama

Výběr článků

Načítám