Hlavní obsah

V drahém režimu DPI zůstávají statisíce lidí

Dan Šťastný a jeho rodina z Prahy patří mezi více než milion lidí postižených koncem Bohemia Energy. Firma mu dodávala elektřinu na chatu ve středních Čechách. Dodávky má sice jako všichni ostatní automaticky zajištěné od dodavatele poslední instance (DPI), jenomže ten dodává za aktuální ceny na burze, které jsou až čtyřikrát vyšší.

Dodavatelé energií radí opustit rychle režim DPIVideo: Novinky

 
Článek

Uzavřít rychle novou standardní smlouvu garantující nižší ceny než v režimu DPI však není snadné. Zájem je obrovský a firmy nestíhají zájemce tak rychle odbavovat.

Také pan Šťastný teď zaplatí v režimu DPI za elektřinu téměř čtyřnásobek. „Jestliže jsem předtím platil za kilowatthodinu zhruba 1,30 koruny, nyní je to pět korun,“ řekl Právu. Pro představu, pokud by předtím platil ročně zhruba dvacet tisíc korun, nyní by to mohlo být okolo 80 tisíc.

Chápal by, že ceny u dodavatele poslední instance budou vyšší, zvláště v porovnání s dobrou sazbou, kterou měl předtím u společnosti Bohemia Energy. „Všichni zdražovali, s tím problém nemám,“ míní. Přijdou mu ale při porovnání se stálými zákazníky dodavatele přehnané.

Herec Pavel Liška se omluvil za Bohemia Energy

Domácí

Začal tedy hledat, kde by uzavřel novou smlouvu o dodávkách, jenže brzy zjistil, že to není snadné. A to ani u jeho nynějšího DPI, kde lze také novou smlouvu vyjednat, či u jiných firem, ať už dalších DPI, nebo jiných dodavatelů.

„Když jsem si dříve dělal průzkum a zadal někam své telefonní číslo, volali hned, třeba i v sobotu,“ konstatoval. „Nyní jsem ho dal na pět míst, ale už čtyři dny se mi nikdo neozval. To je aspekt, který prodlužuje mé setrvání u DPI,“ dodal.

Není sám. Právo zjišťovalo mezi dodavateli poslední instance, jimiž jsou v případě bývalých klientů Bohemia Energy společnosti ČEZ, PRE, Pražská plynárenská, innogy a E.ON, kolika lidem už zvládli nabídnout klasické smlouvy. Dosud je to přes 200 000 klientů, tedy jen část z těch, kdo se po konci Bohemia Energy, ale i dalších firem jako Kolibřík Energie ocitli v režimu DPI.

Neotálejte s výběrem nového dodavatele, vyzval zákazníky Bohemia Energy úřad

Ekonomika

Například u ČEZ získalo novou smlouvu zatím 140 000 klientů ze zhruba 400 tisíc takových zákazníků. Innogy uzavřela dosud asi 45 tisíc smluv, přitom DPI zákazníků získala 240 tisíc. U E.ON přešly na standardní produkt desítky tisíc lidí z asi 200 000 zákazníků v režimu DPI.

Nové zákazníky i z řad DPI ovšem začali postupně přijímat i další velcí dodavatelé jako třeba MND.

MND zase přijímá nové zákazníky pro odběr elektřiny a plynu

Ekonomika

Odejít z režimu DPI se každopádně vyplatí. Například u ČEZ činí cena KWh u silové elektřiny v režimu DPI 5,72 Kč, u tříleté fixace je však pro tyto zákazníky cena 3,91 Kč. Navíc v režimu DPI jsou stanoveny výrazně vyšší měsíční zálohy. Ty se běžně rozpočítávají na celý rok, jenže v DPI je to jen na šest měsíců, po které mohou lidé v tomto režimu zůstat, a navíc jde o zimní měsíce, kdy je spotřeba energií u domácností výrazně vyšší.

Pro klienty Bohemia Energy už nižší ceny

Ekonomika

Na dotaz, proč zatím nebylo smluv uzavřeno více, sdělil mluvčí ČEZ Roman Gazdík, že to není malé číslo: „V posledních letech měnilo dodavatele elektřiny cca 450 000 klientů za celý rok. To znamená, že v tuto chvíli lidé mění dodavatele nebývale rychle a nebývale aktivně.“

Podle dodavatelů poslední instance jsou jejich linky i pobočky nebývale zahlcené a mnoho zájemců si bude muset na nové smlouvy ještě pár dnů počkat. „Aktuální vytíženost našich poboček po celé republice, zákaznických linek a dalších elektronických obslužných kanálů je enormní,“ potvrdil Pavel Grochál z innogy.

Operátoři zákaznické linky společnosti v těchto dnech vyřizují 15 tisíc hovorů denně, což je trojnásobné množství proti normálnímu provozu. „U všech našich poboček se tvoří dlouhé fronty, ve kterých lidé čekají i hodinu a půl,“ dodal Grochál.

Pražská plynárenská zdraží plyn

Ekonomika

U PRE, která má téměř 70 000 těchto zákazníků, rozesílají nabídku smluv současně s informací o převzetí dodávek v režimu DPI. „Tyto smlouvy se nám postupně vrací a máme evidováno téměř 5000 smluv za týden. Další čekají na zpracování a to může trvat tak pět až šest dnů,“ řekl její mluvčí. Například u požadavků na uzavření smlouvy přes internet je podle něj také několikadenní zpoždění.

Vyúčtování už chodí

Firmy ze skupiny Bohemia Energy již také svým zákazníkům začínají rozesílat konečná vyúčtování. Svou zkušenost s tím má čtenář, který byl klientem Energie ČS. „V neděli 17. října jsem nafotil stav elektroměru a o den později jej poslal distributorovi. Už tuto sobotu jsem na odběrné místo dostal od Energie ČS vyúčtování, kde zohlednili zálohy,“ popsal Právu.

Zálohy na energie vyšší než důchod. Seniorka musí vybrat úspory na pohřeb

Domácí

Noví dodavatelé ale nadále varují bývalé klienty před energošmejdy. „Svou šanci vycítili stávající i nově vznikající neseriózní subjekty. Není tak nouze o nabídku ‚tajných‘ ceníků, nátlakové nabídky k uzavírání smluv po telefonu, nebo dokonce návštěvy zákazníků v jejich domovech za účelem uzavírání nevýhodných smluv,“ varoval Gazdík.

Česká obchodní inspekce doporučuje pro volbu nového dodavatele použít kalkulátor cen na stránkách Energetického regulačního úřadu (kalkulator.eru.cz) a neuzavírat žádné smlouvy po telefonu.

Reklama

Výběr článků

Načítám