Hlavní obsah

Dřív než vlak sveze cestující na pražské letiště trolejbus

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Trolejbusová trať mezi veleslavínským nádražím a ruzyňským letištěm v Praze nepotřebuje posouzení dopadů na životní prostředí. Rozhodl o tom pražský magistrát. Město předpokládá, že tříčlánkové trolejbusy nahradí naftovou autobusovou linku 119 v roce 2023, protože jsou více ekologické. Otázkou je, zda se do té doby obnoví masivní příliv cestujících na Letiště Václava Havla.

Foto: trolejbusyvpraze.cz, Právo

Tříčlánkový trolejbus značky Viseon.

Článek

Dlouho chystané železniční spojení letiště s Masarykovým nádražím má být až o sedm let později. Pro odbočku ze stávající trati Praha-Kladno se stále zpracovává dokumentace k územnímu rozhodnutí a nejsou vykoupeny pozemky.

U velkých tříčlánkových trolejbusů, které chce dopravní podnik nakoupit, by měla být situace jiná. „Jedná se o nahrazení stávajících naftových autobusů parciálními tříčlánkovými trolejbusy. Součástí záměru je výstavba příslušné nabíjecí a napájecí infrastruktury. Z celkové délky linky 7,5 km pojede trolejbus asi 5 km pod trolejí vedenou po stávajících městských komunikacích,“ napsal magistrát v odůvodnění, které se objevilo na jeho úřední desce.

Pražská rada bude jednat o postoji k nové ranveji na letišti

Domácí

Nové troleje by se měly objevit v Evropské ulici a dále na ulici K Letišti kolem jeho třetího terminálu. Předpokládá se obousměrné vedení trolejí. Investice by měla činit až 900 milionů korun včetně pořízení trolejbusů. Uvažovalo se o tříčlánkových, až 25 metrů dlouhých spojích, aby pobraly množství lidí, které v Praze vyklopí letadla.

Protože od jara masivní příliv turistů ustal a příjmy města se snižují, není jasné, zda investici do trolejbusů nakonec Praha nepozdrží. Jízdní řády naftových autobusů linky 119 ale podstatně změněny nebyly, busy obsluhují i sídliště Dědina. Pro „elektrifikaci linky 119“, jak město plán nazvalo, není potřeba jen nové elektrické vedení na nových sloupech, ale také nová měnírna elektrického proudu a zázemí v řepských garážích.

Troleje by nevedly všude, vozům by k navržené rychlosti 50 km/h v části trasy pomáhala baterie. Na letišti by však bylo potřeba vybudovat dobíjecí místo, podobné jaké vzniklo na Palmovce pro trolejbusovou linku do Letňan.

Korean Air obnoví leteckou linku z Prahy do Soulu

Ekonomika

Železnice s otazníkem

S elektrifikací se počítá i u modernizace železnice do Kladna s odbočkou na letiště. Pokud by tam dříve jezdily velkokapacitní trolejbusy a turismus se obnovil, není jasné, zda by bylo třeba odbočku vůbec stavět. Správa železnic plán zatím neodpískala.

„Přibude druhá kolej a trakční vedení pro provoz elektrických vlaků. Některá protihluková opatření, architektonická řešení a technické detaily ještě nejsou definitivní. Denní počet přepravených osob v úseku Praha-Ruzyně – Hostivice naroste ze stávajících sedmi tisíc na 27 tisíc v roce 2030,“ říká Správa železnic na webu k aktuální fázi v projektu.

Reklama

Výběr článků

Načítám