Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Milan Vojtek, Právo

Brno očekává nevšední podobu nádraží

Projekt výstavby nového železničního nádraží v Brně, které přijde na zhruba 50 miliard korun a stane se tak jednou z největších investic v novodobé historii Česka, jde do další fáze. Do března příštího roku město Brno shromáždí návrhy architektů z celého světa na novou podobu nádraží. Čtyři nejlepší postoupí do druhého kola, z něhož vzejde konečný vítěz.

Ilustrační foto Foto: Milan Vojtek, Právo
Brno očekává nevšední podobu nádraží

Od projektantů se očekává neotřelý přístup. Nádraží by mělo být hypermoderní, ekologické a využívající top technologie. Jak přesně se bude vybírat finální podoba, to ještě není zřejmé.

Technicky náročný projekt

Zadáním je navrhnout nové brněnské hlavní nádraží a mostní konstrukce a dále urbanistickodopravně-architektonické řešení veřejných prostranství a budov v přednádražním a zanádražním prostoru. Jinými slovy nejde jen o to vytvořit vzhledově zajímavý objekt, ale bude nutné vše vymyslet tak, aby byl propojen s terminálem MHD a autobusovým nádražím. Dále má komplex zahrnovat i kvalitní parkoviště a objekt má být napojen na pěší trasu do centra Brna.

„Cílem soutěže je získat komplexní návrh, jenž bude funkční a realizovatelný. Řešený prostor se nachází v katastrálním území městských částí Komárov, Štýřice a Trnitá. Dělí se do tří částí: na samotné drážní těleso o ploše 11,7 hektaru a k němu přiléhající přednádražní (6,2 ha) a zanádražní (5,6 ha) území,“ řekl Právu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Rozsah drážního tělesa je vymezen mosty přes řeku Svratku a přes ulici Plotní, které jsou také předmětem návrhu. Na tento prostor bude navazovat rozvojová lokalita Trnitá jižně od historického centra Brna. Nové nádraží bude jak železniční, tak autobusové a povedou k němu dvě nové tramvajové tratě. Železniční uzel musí mít celkem osmnáct kolejí.

Neotřelé nápady vítány

Účastníci soutěže mají za úkol navrhnout budovu nového hlavního nádraží včetně zastřešení, podoby nástupišť a fasád drážních objektů. Očekávají se i vize veřejných prostranství a nových budov na severní a jižní straně řešeného území. Rovněž se bude hledat optimální poloha a podoba autobusového nádraží. Projekt myslí i na cyklisty. Jednou z podmínek soutěže je, že nové nádraží musí být napojeno na páteřní cyklotrasy ve městě.

Požaduje se, aby soutěžní návrhy v maximální možné míře využívaly přírodě blízká opatření, která zmírňují důsledky změny klimatu a snižují odtok srážek z řešeného území. Mělo by tedy jít o ekologickou budovu plnou světla a zeleně.

„Chceme dát architektům volnou ruku. Soutěž je mezinárodní, což zajistí, že nám architekti nabídnou i u nás méně známá a možná nevšední řešení,“ řekl Právu první náměstek brněnské primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků